Nuoret huristelivat ennen mopoautoilla, nyt koppimönkijöillä – Näin voimakkaasti niiden suosio on kasvanut
Moottoriajelusta innostuneet nuoret ovat siirtyneet viime vuosien aikana mopoautoista traktorimönkijöiden käyttäjiksi. Viime vuonna ensirekisteröitiin lähes 10 000 traktorimönkijää, kun vuonna 2016 niitä rekisteröitiin hieman yli 5 000.
Vastaavasti mopoautojen ensirekisteröinnit ovat romahtaneet. Niitä rekisteröitiin kymmenen vuotta sitten yli tuhat vuodessa, kun taas viime vuonna luvut ovat jääneet kahdensadan paikkeille.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntija Jukka Juhola arvioi, että traktorimönkijöiden suosion kasvulla ja mopoautojen kiinnostuksen laskemisella on yhteys.
– Varsinkin vierekkäin istuttavat koppimönkijät ovat selvästi syrjäyttäneet mopoautot markkinoilta, Juhola sanoo.
Koppimönkijöiden hinnat pyörivät Juholan mukaan samalla tasolla kuin mopoautojen. Esimerkiksi Aixamin uudet mopoautot maksavat mallin mukaan noin 13 000–18 000 euroa, kun taas mönkijöitä valmistavan Polariksen Ranger-koppimönkijämalli on hieman kalliimpi, noin 17 000–23 000 euroa.
– Vaikuttaa siltä, että nuoriso on todennut koppimönkijät hintalaatusuhteeltaan paremmaksi vaihtoehdoksi.
Koppimönkijät ovat niin sanottuja katettuja traktorimönkijöitä. Niiden sisälle voi mennä istumaan samalla tavalla kuin mopoautoihin.
Mönkijöitä voi ajaa traktorin ajokortilla, jonka voi saada jo 15-vuotiaana. Toisin kuin mopolla tai mopoautolla, mönkijällä voi ajaa kuudenkymmenen kilometrin tuntivauhtia.
Vuoden 2018 tehdyn ajokorttiuudistuksen jälkeen traktorin ajokorttiin vaaditaan vain muutaman tunnin teoriaopetus.
Mönkijäyritys Polariksessa on huomattu traktorimönkijöiden suosion kasvu. Toimitusjohtaja Jyrki Tikkanen arvioi, että esimerkiksi koppimönkijöitä myydään nyt jopa kuusi kertaa enemmän kuin viisi vuotta sitten.
– Suuri osa koppimönkijöistä menee nuorison käyttöön, mutta niitä ostetaan myös koko perheen tarpeisiin. Mönkijöitä käytetään myös esimerkiksi kesämökeillä, maatiloilla ja muunlaisessa hyötykäytössä, Tikkanen sanoo.
Suurin mönkijöiden kysyntäpiikki tuli Tikkasen mukaan koronapandemiavuosina 2020–2021. Ihmiset innostuivat silloin kotimaan matkailusta ja mökkeilystä.
– Tänä vuonna mönkijöitä myydään jo vähän vähemmän, mutta kysyntä on pysynyt silti korkealla, Tikkanen sanoo.
Samalla, kun mönkijöiden kysyntä on kasvanut, ovat mopoautojen markkinat kutistuneet merkittävästi. Tilanne on Aixam-merkkisiä mopoautoja maahantuovan Elfvingin myyntijohtaja Tomi Kinnusen mukaan huono.
– Markkinat ovat sekaisin kuin seinäkello, Kinnunen kuvailee.
Mopoautoja ensirekisteröitiin viime vuonna vain 241. Vielä kymmenen vuotta aikaisemmin niitä rekisteröitiin yli 1 200.
Tilanne ei ole Kinnusen mukaan kääntymässä paremmaksi, sillä ensirekisteröinnit ovat vähentyneet tänä vuonna noin viidenneksen.
Sen sijaan käytettyjä mopoautoja myydään Kinnusen mukaan vielä melko hyvin. Tällä hetkellä reilut viisi vuotta vanhoja 50 000–80 000 kilometriä ajettuja mopoautoja kaupataan noin 5 000 eurolla internetin markkinapaikoilla.
Yksi syy suosion laskuun on Kinnusen mielestä ajokorttilain uudistus.
– Siinä päästettiin traktorimönkijät kuninkaiksi. Niillä voi ajaa jopa kuuttakymppiä, paljon kovempaa kuin mopoautolla. Vauhti on kingi, kuten joku sanoi.
Mopoautoissa on Kinnusen mielestä myös hyviä puolia mönkijöihin verrattuna, kuten pienempi polttoaineen kulutus ja parempi ajomukavuus.