Kilpailu- ja kuluttajavirasto: VR rikkoi matkustajan oikeuksia vuoroja peruessaan
VR rikkoi matkustajan oikeuksia lakko- ja ratavikaperuutusten yhteydessä, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
VR joutui peruttamaan kaikki kaukojunavuoronsa 12.–13. helmikuuta poliittisen lakon ja ratavian vuoksi. VR veloitti matkan siirrosta hinnanerotuksen, vaikka matkan siirron olisi kuulunut olla ilmainen. Se myös tiedotti puutteellisesti matkustajien oikeudesta vaihtaa lippu ilman lisäkuluja.
Asiakaspalveluun yhteyttä ottaneet asiakkaat eivät saaneet valita ilmaista matkan uudelleenreititystä, vaan heille palautettiin ainoastaan lipun hinta. He joutuivat hankkimaan itse uuden junalipun ja maksamaan hinnanerotuksen alkuperäisen ja uuden lipun välillä. Uuden lipun hinta saattoi olla kalliimpi VR:n hinnoittelutavan vuoksi.
Kaukojunien peruuntuessa tai viivästyessä vähintään 60 minuutilla matkustajalla on oikeus valita lipun hinnan palautus tai uudelleenreititys. Peruutuksen syyllä ei ole tähän vaikutusta. Matkustajan on saatava myös uusi matka ilman lisäkustannuksia.
– Matkustajille on kerrottava valintaoikeudesta heti, kun yli tunnin viivästys on tiedossa. Matkustajan tulee saada valita peruuntuneen matkan uudelleenreititys, vaikka uuden matkan junaliput olisivat hinnaltaan kalliimpia, eikä rautatieyritys voi ainoastaan automaattisesti palauttaa junalipun hintaa matkustajalle takaisin, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
Kuluttaja-asiamies katsoi VR:n menetelleen EU:n rautatievastuuasetuksen ja kuluttajansuojalain vastaisesti. VR sitoutui korjaamaan toimintatapojaan ja ilmoitti hyvittävänsä matkustajille aiheutuneet taloudelliset menetykset.