Kiina hermostui EU:n sähköautotulleista, Suomesta tuodut maitotuotteet syyniin
Kiina ilmoitti keskiviikkona aloittavansa tutkinnan joidenkin Euroopan unionista tuotujen maitotuotteiden EU-tuista.
Ilmoitus tuli päivä sen jälkeen, kun EU kertoi suunnittelevansa viisivuotisia, jopa 36 prosentin tuontitulleja kiinalaisille sähköautoille.
Näillä näkymin vuoden mittainen tutkinta kohdistuu muun muassa Suomen, Irlannin, Belgian ja Italian kansallisiin tuotantotukiin. Kiinan kauppaministeriö kertoo saaneensa pyynnön selvittää kiinalaisiin tuottajiin kohdistuvia EU-tukien haittoja maan maitotuotteita valmistavien yritysten etujärjestöltä.
Ministeriön mukaan selvitys kattaa muun muassa osan maahan tuodusta juustosta, maidosta ja kermasta. Listalla on muun muassa sinihomejuusto.
EU vei viime vuonna maitotuotteita Kiinaan 1,68 miljardin euron edestä.
Kiinan ilmoitus ottaa syyniin EU:n maitotuotteille myöntämät tuet liittyy EU:n kiinalaisille sähköautoille suunnittelemiin tullimaksuihin. EU:n selvityksen mukaan kiinalaiset sähköautonvalmistajat saavat tukea, joka haittaa eurooppalaisia valmistajia. Se pitää tukia epäreiluina.
Viime kuussa EU-komissio asetti kiinalaisille sähköautoille jopa 38 prosentin väliaikaisen rangaistustullin alkuperäisen kymmenen prosentin tuontitullin lisäksi.
Kiinan mukaan EU:n toimet ovat poliittisia. Ulkoministeriön tiedottajan Mao Ningin mukaan EU ohittaa faktat, Maailman kauppajärjestön (WTO) säännöt ja vahingoittaa EU:n omaa vihreää siirtymää sekä yleistä pyrkimystä torjua ilmastonmuutosta.
– EU vahingoittaa vain itseään, hän sanoi.
Kiina vastustaa tulleja äänekkäästi ja on valittanut asiasta WTO:lle. EU on kuitenkin vakuuttunut, että sen toimenpiteet ovat WTO:n sääntöjen mukaisia.
– EU on avoin vaihtoehtoiselle ratkaisulle tuontitullien sijasta, jos ratkaisu on tehokas ja WTO:n sääntöjen mukainen, kertoi EU-komission virkamies toimittajille.
EU ja Kiina ovat viime vuosina ottaneet yhteen monissa kauppaan, teknologiaan ja kansalliseen turvallisuuteen liittyvissä asioissa.
Kiinan nousu sähköautomahdiksi on osittain seurausta strategiasta, jossa valtio osoittaa mittavia summia kotimaisille yrityksille sekä tutkimus- ja kehitystyöhön. Lähes 40 prosenttia kiinalaisista sähköautoista vietiin viime vuonna Euroopan unioniin.