Kiinalaiskone saavutti merkittävän virstanpylvään – haastaa Airbusin ja Boeingin
Kiinassa järjestettiin torstaina seremonia, jossa julkaistiin uusi C919-niminen, kapearunkoinen matkustajalentokone.
Euractiv pohjaa tietonsa sosiaalisessa mediassa kiertäviin kuviin, jotka osoittavat Kiinan saavuttaneen merkittävän virstanpylvään tavoitteessaan haastaa kaupallista lentokonemarkkinaa hallitsevat Airbusin ja Boeingin.
Koneen on valmistanut Kiinan valtion omistama Commercial Aircraft Corp of China (COMAC). Yhtiö itse ei ole vastannut median C919-lentokoneeseen liittyviin kysymyksiin.
C919-koneen kehitystyö alkoi 14 vuotta sitten. Sen matkustajakapasiteetti on 168 henkeä. Näin ollen se kilpailee Airbus A320neon ja Boeing 737 MAX:in lentokoneperheiden kanssa lentoyhtiöiden tilauksista.
Kiinan ilmailumarkkina on maailman toiseksi suurin. Maa onkin viime vuosina pyrkinyt parantamaan teknologista omavaraisuuttaan lentämisen osalta. Pyrkimyksen taustalla ovat myös jatkuvat kaupankäyntiin liittyvät kahnaukset etenkin Yhdysvaltojen kanssa.
Vaikka C919 on koottu Kiinassa, se on hyvin riippuvainen länsimaissa valmistettavista komponenteista. Euractivin mukaan C919:n moottori ja lentoelektroniikka on valmistettu sellaisissa länsiyrityksissä kuin esimerkiksi GE, Safran ja Honeywell International.
Euractivin mukaan Kiinalle tuottaa suuria vaikeuksia polkaista käyntiin koneen massavalmistus, jos se ei pysty korvaamaan länsimaisia osia omalla tuotannollaan.
Konsulttiyhtiö AeroDynamic Advisoryn Richard Aboulafia sanoo Euractiville, että kone on päällisin puolin kiinalainen, mutta teknologiansa puolesta länsimainen
– Sen muuttaminen aidoksi kiinalaiseksi lentokoneeksi kestäisi reilusti yli vuosikymmenen ja maksaisi miljardeja dollareita.
C919:n torstaina saama sertifikaatti mahdollistaa ensimmäisen koneen luovuttamisen China Eastern Airlines Corp Ltd -lentoyhtiölle. Mediatietojen mukaan koneella ei kuitenkaan lennetä kaupallisia lentoja ennen ensi vuotta.
Lisäksi COMAC tarvitsee vielä erillisen lisenssin ennen kuin se voi aloittaa koneen massatuotannon.
Huaxi Securities -yhtiön tuoreessa analyysissa arvioidaan, että C919 alkaa hiljalleen korvaamaan Boeingin ja Airbusin koneita Kiinan markkinoilla. Tulevien 20 vuoden ajan Kiina tarvitsee keksimäärin 300 uutta C919:n kaltaista lentokonetta vuosittain.
Vielä tässä vaiheessa C919-lentokoneella ei ole asiaa Yhdysvaltain tai Euroopan markkinoille.
Näin ollen sillä todennäköisesti alkuvaiheessa lennetään vain Kiinan sisäisiä lentoja ja mahdollisesti lentoja maihin, joilla on erityisen läheiset välit Kiinan kanssa.
Kuva C919-lentokoneesta Euractivin tviitissä: