Kihlat kunnan kanssa muuttavat tubettajan ja ehkä kunnankin elämän
Muuttoliike suuntautuu useimmin maalta kaupunkiin kuin toisin päin.
Helsinkiläistä Fernándezien perhettä kiinnosti kuitenkin oppia, miten maalla ja Lapissa eletään, joten tubettaja Inari Fernández, 38, päätti vuoden alussa alkaa etsiä lappilaista kuntaa, joka haluaisi tehdä helsinkiläisen Youtube-perheen kanssa yhteistyötä.
Sodankylän kuntaa kiinnosti tubettajan ajatus vaihtovuodesta Lapissa, ja nyt Fernándezien perheen lapset Ronja ja Lucia aloittavat koulun sodankyläläisessä kyläkoulussa.
Brändäys yhdistetään usein yritysmaailmaan eikä kuntiin, mutta viime aikoina myös kunnat ovat ryhtyneet luomaan mielikuvia, joilla ihmisiä yritetään saada kiinnostumaan kunnista.
Kuun alussa vuodeksi Sodankylään muuttanut Fernández on tehnyt Äidin puheenvuoro -kanavallaan yritysyhteistyötä, mutta kuntamarkkinointi on hänen tapauksessaan kokonaisvaltaisempaa.
– Me hengitetään Sodankylää 24/7. Ei näin pitkää ja intensiivistä yhteistyötä ole koskaan ollut Suomessa. Olemme Sodankylän kanssa vähän niin kuin kihloissa, Fernández sanoo STT:lle.
Fernández tekee kymmenille tuhansille seuraajilleen Sodankylästä videoita Youtube-kanavalleen ainakin kerran viikossa ja Instagramiin sisältöä on luvassa useammin. Lisäksi hän kirjoittaa blogia kerran viikossa.
Sodankylän kunnassa päätös rahoituksesta vaihtovuodelle tehtiin kunnanhallituksessa.
Aluksi tubettajan 2 500 euron kuukausipalkkio aiheutti joissakin kuntalaisissa kysymyksiä. Sodankylän kunnan viestintäpäällikkö Minna Seppälä kertoo, että jotkut kuntalaiset pohtivat, voisiko rahalla palkata lähihoitajan.
Seppälä korostaa, että raha ei ole pois hoidosta, vaan budjetti löytyi kunnan elinkeino- ja kehittämisrahastosta.
– Me kilpaillaan koko Suomen kuntien kanssa työvoimasta. Tällä projektilla voidaan iskostaa ihmisten mieleen, että Sodankylä on rohkea, utelias ja positiivinen kunta, Seppälä sanoo.
Myös Seinäjoella kuului soraääniä Taivastelija-markkinointikampanjan yli 8 000 euron palkkiosta. Kaupungin markkinointipäällikkö Anu Männikkö näkee, että kuntien on pakko panostaa markkinointiin.
– Suomalaiset kunnat ja kaupungit kilpailevat asukkaista, yrityksistä ja investoinneista, työvoimasta ja matkailijoista. Vain erottumalla positiivisesti voidaan päästä niille valintalistoille, joissa päätökset tehdään, Männikkö sanoo.
Männikön mukaan kuntamarkkinoinnilla voidaan vastata mielikuvien parantamisen lisäksi myös aitoihin ongelmiin. Seinäjoella Taivastelija-kampanja lähti alueen yritysten työvoimapulasta, josta Sodankylässäkin kärsitään.
Inari Fernández oli yhteistyökuntaa etsiessään myös samoilla jäljillä. Viimetalvisella matkallaan Lappiin Fernández oli selvittänyt, että alueella monet muut kunnat kuin Rovaniemi ovat muuttotappiokuntia, eli kunnista muuttaa väkeä pois enemmän kuin niihin asettuu ihmisiä asumaan.
Männikkö tuo esiin, että kuntamarkkinoissa tulokset näkyvät usein viiveellä. Markkinoinnin tuloksia ei myöskään pysty samalla tavalla mittaamaan kuin vaikka tuotetta, jota ostetaan tietyn verran.