Kevytautot tulevat – eduskunta nostaa nopeutta kuuteenkymppiin
Niin sanotut kevytautot tulevat maanteille nopeampina kuin hallitus esitti.
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta päätti nostaa mietinnössään nopeusrajoitettujen kevytautojen maksiminopeuden 45 kilometristä 60 kilometriin tunnissa.
Valiokunta perustelee nopeuden nostoa liikenteen sujuvuuden edistämisellä ja muun muassa ohitustarpeiden vähentämisellä.
Lainmuutos tuo kaduille ja maanteille uuden ajoneuvoryhmän, joka on tarkoitettu turvalliseksi liikkumisvaihtoehdoksi muun muassa 15-17 -vuotiaille nuorille. Uudistusta ovat vauhdittaneet muutamat mopoautoille sattuneet pahat onnettomuudet.
Kevytauton kuljettaminen edellyttää mopoautoja vastaavasti AM-luokan ajo-oikeutta. Kevytautolla ei saa ajaa moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä.
Uudistuksella pyritään helpottamaan nuorten ja perheiden arkea erityisesti alueilla, joilla joukkoliikennettä ei ole saatavilla.
Valiokunta kannustaa mietinnössään autoalaa tarjoamaan kevytautokäyttöön sellaisia ajoneuvoja, joissa nuoria kuljettajia avustava turvallisuusvarustelu on mahdollisimman kattava.
Kevytauto muunnetaan omamassaltaan enintään 1500 kilogramman henkilöautosta rajoittaen ajoneuvon rakenteellista nopeutta.
Sähköautoissa omamassan rajana on akkujen painosta johtuen 1800 kilogrammaa.
Kevytautoiksi voi muuttaa vain moderneja henkilöautoja, jotka ovat lähtökohtaisesti rakenteeltaan turvallisia ja niissä on varsin kattavat turvavarusteet.
Valiokunnan mietintö ei ollut yksimielinen.
Vihreiden Jyrki Kasvi ja SDP:n Satu Taavitsainen huomauttavat vastalauseessaan, että uudistuksen vaikutus liikenneturvallisuuteen on vähäinen, ja vain seurausta siitä, että pieni osuus mopoilijoista siirtyisi käyttämään kevytautoa.
– Todellinen nuorten liikenneturvallisuusongelma onkin mopo, jonka onnettomuusriski on asiantuntijoiden mukaan kuusinkertainen mopoautoihin ja kevytautoihin verrattuna, vastalauseessa todetaan.
Kasvin ja Taavitsaisen mukaan nopeuden nostaminen vain heikentää nuorten liikenneturvallisuutta. Uudistus myös lisäisi liikenteen hiilidioksidipäästöjä.
Valiokunta edellyttää lausumaehdotuksissaan, että valtioneuvosto seuraa kevytautojen käytön turvallisuutta ja sääntelyn vaikutuksia erittäin tiiviisti ja ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin.
Valtioneuvoston tulee toimittaa asiasta myös selvitys liikenne- ja viestintävaliokunnalle viimeistään vuoden 2021 loppuun mennessä.
Toisessa lausumaehdotuksessa edellytetään, että valtioneuvosto säätää asetuksella kevytautoille velvollisuuden käyttää niin sanottua hitaan ajoneuvon kilpeä.