Keskustavaikuttajat haluavat puolueelta ilmastolinjauksia – autoilua koskeva Kulmunin lause teki vaikutuksen: "Siitä voisi tehdä meille sloganin"
– Ei kukaan aja autolla sen takia, että se päästää, vaan sen takia, että se päästää töihin.
Lause sisältyi keskustan puheenjohtajan, valtiovarainministeri Katri Kulmunin puheeseen keskustan eduskuntaryhmän ja puoluehallituksen talvikokouksessa, ja teki vaikutuksen Itä-Savon piirin varapuheenjohtajaan Anne Herttuaiseen.
– Se oli niin hyvin sanottu, että jäin miettimään sitä oikeasti. Siitä voisi tehdä meille sloganin ilmastokeskusteluun.
Kulmuni sanoi, että ilmastonmuutoksen torjunnassa tarvitaan viisautta ja malttia, ”ei hurmahenkisiä päätöksiä”.
Elämäntapavalintojen sijaan politiikkojen on katsottava isoja kokonaisuuksia, joiden avulla päästöihin voi todella myös vaikuttaa, Kulmuni totesi.
Herttuainen kokee, että laajassa ilmastonmuutoskeskustelussa puurot ja vellit menevät välillä sekaisin.
– Siitä puhutaan niin monella tapaa. Keskustassa pitäisi puhua ilmastonmuutoksesta ihmisten kielellä.
Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin toiminnanjohtaja Aki Utter toivoo myös, että keskusta tuo oma kantansa näkyvämmin esiin ilmastokeskustelussa.
– Keskustan linja on suomalaisen elämänmuodon linja. Siinä saa polttaa puuta, syödä lihaa ja ajaa autolla.
– Se ei ole vasemmistolainen syyllistävä linja, vaan keskusta tarjoaa ilmastonmuutokseen teknologisia ratkaisuja. Suomalainen ruoka on maailman puhtainta sekä maatalous ja metsäosaaminen maailman parhaimpia. Ei syyllistämällä, vaan tekemällä, Utter tiivistää.
Liikkumisen kustannukset eivät saa enää nousta, hän linjaa.
– Ne ovat tulleet lakipisteeseensä.
Utter uskoo, että keskusta saa kannatuksen nousuun hyvällä politiikalla, menemällä ”niin ihmisen iholle kuin voi”.
Liikkua täytyy, joten paine tulee äärettömän kovaksi.
Kimmo Valta
Puoluehallituksen jäsen Sallamaarit Markkanen on puolestaan huolissaan kärjistyneestä ja jakautuneesta ilmastokeskustelusta.
EU-komission jättimäinen vihreän kehityksen ohjelma tulee ulottumaan käytännössä aivan kaikkeen, hän muistuttaa.
– Miten me maana siihen suhtaudumme? Miten löydetään kultainen keskitie niin, että tavalliset ihmiset kokisivat ilmastokeskustelun omakseen?
Pohjois-Savon piirin toiminnanjohtaja Kimmo Valta uskoo, että keskustan sisältä tulee kovaa painetta polttoaineverotukseen siitäkin huolimatta, että keskusta on sitoutunut vain sen indeksikorotukseen hallitusohjelman mukaisesti.
Elokuussa voimaan tuleva veronkiristys nostaa bensiinilitran hintaa 6,3 sentillä ja diesel-litran hintaa 6,9 sentillä.
– Polttoaineverotuksen korottaminen on loputon tie. Tällä hetkellä liikutaan jo korkeissa summissa, Valta sanoo.
– Tiet eivät ole ainakaan paranemaan päin ja liikkua täytyy, joten paine tulee äärettömän kovaksi, hän ennustaa.