Keskustan Timo Mehtälä tuohtui Teboil-moraaliposeerauksesta yrittäjien ahdingossa – "Tätä minä en voi hyväksyä"
Huoltoasemaketju Teboiliin kohdistuva ”moraaliposeeraus” on väärin rehellisiä suomalaisyrittäjiä kohtaan, katsoo keskustan haapavetinen kansanedustaja Timo Mehtälä.
Mehtälä sanoo saaneensa Facebook-sivulleen kommentteja, joiden mukaan Ukrainan sodan alkamisen jälkeen Teboililta ei olisi kukaan saanut ostaa mitään. Hän muistuttaa, että kyse on suomalaisista yrittäjistä, jotka ovat tehneet jopa vuosikymmeniä laillista yritystoimintaa.
– Ja nyt tämän Lukoil-yhteyden kautta käännetään tämä asia niin, että nyt nämä suomalaisetkin on melkein lainausmerkeissä rikollisia. Ja tätä minä en hyväksyä, Mehtälä sanoo Suomenmaalle.
Mehtälä sanoo, ettei poliitikkona hyväksy ajatusmaailmaa, jossa jonkun Venäjä-yhteyden löytyessä jostakin tietyt asiat ovat pahoja ja tietyt eivät. Hän huomauttaa, että tälläkin hetkelläkin muun muassa Kokkolan ja Uudenkaupungin ja Harjavallan tehtaat käyttävät venäläistä ammoniakkia lannoitteiden valmistukseen.
– Ja Harjavaltaan tulee vielä Venäjältä nikkeliä runsaita määriä. Jos me nyt ruvetaan tämmöiseen moraaliposeeraukseen menemään, niin nämä tehtaathan pitäisi laittaa välittömästi kiinni. No mitäs siihen sitten yhteiskunta sanoo?

Teboil-yrittäjien lisäksi tilanne on tällä hetkellä päällä myös kuljetus- ja maansiirto- ja metsäkoneyrittäjien puolella, erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomen harvaan asutuilla alueilla.
– Yksi metsäkoneyrittäjä sanoi, että hän joutuu 80 kilometrin päästä hakemaan polttoainetta. Sehän on kahden tunnin reissu vähintään. Eihän kukaan korvaa siitä mitään.
Mehtälä sanoo, että häntä suorastaan säälittää yrittäjien kohtalo harvaan asutuilla seudulla.
– Ei metsäyhtiö nosta niitä taksoja, vaikka joudut polttoainetta hakemaan toiselta puolen Suomea.
Mehtälän mukaan valtion olisi pitänyt varautua siihen, että Ukrainan sodan jatkuessa kaikki Teboilin asemat menevät kiinni.
– Miten se yrittäjä voisi varautua, kun eihän se niitä asemia voi rakentaa sinne? Nesteen olisi pitänyt rakentaa enemmän raskaan liikenteen polttoainejakopisteitä tuonne Itä-Suomeen ja ja Pohjois-Suomeen, jos puhutaan varautumisesta. Eli polttoaineen jakelun turvaaminen tuolla harvaan asutulla seudulla olisi ollut nyt se varautumisen keino. Eihän mitään tämmöistä ole tehty, eikä ABC-ketju ole rakentanut yhtään uutta, pikemminkin sulkenut.
Mehtälä pitää positiivisena asiana, että ainakin SEO on osoittanut kiinnostusta Teboilin verkostoon. Hän muistuttaa kuitenkin, ettei kyse ole tässä kuviossa mistään normaalista kaupankäynnistä.
– Siinähän pitää päästä venäläisten omistajien kanssa sopimukseen. Mutta sehän olisi ratkaisu moneen ongelmaan, että joku länsimainen öljy-yhtiö ottaisi asian hoitaakseen.
Keskustaedustaja kirjoittaa aiheesta myös Facebookissa. Hänen mukaansa rikkaat öljy-yhtiöt pitävät nyt kuljetusyrittäjiä pankkeinaan.
– Yrittäjien täytyy maksaa kymmenien tuhansien eurojen vakuuksia, jotta saavat polttoainetta. Näin toimii esimerkiksi kotimainen Neste. Tämä on todella erikoista ja vastuutonta tässä tilanteessa.
Mehtälän mukaan tilanne on mahdoton, kun Teboil-yrityskorttia ei voi käyttää, ja ilman Nesteen, ST1:n, SEO:n tai ABC:n korttia polttoainetta ei ole saatavilla. Vasta vähän aikaa toiminut yrittäjä ei saa välttämättä edes korttia, eikä yrityskäyttöön korttia ole kaikilla edes tarjota. Yrittäjä ei myöskään voi lainata pankkikorttiaan 30 eri autoon, jotka liikkuvat ympäri Suomea.
Mehtälän mukaan myös maksut ovat edelleen jumissa todella monella yrittäjällä.
– Osan maksuista pankit ovat palauttaneet, mutta monella rahat ovat edelleen ”jossain”. Yrittäjä on maksanut polttoainelaskun ja rahat ovat tililtä menneet, mutta eivät ole palautuneet ja maksu näkyy ”suorittamattomana”. Käsittämätöntä, hän puuskahtaa.
– Tosiasia on, että ilman valtion väliintuloa ja ripeää asian ratkaisemista monella yrittäjällä on edessä perikato, hän summaa.