Keskustan Puumala esittää peruskouluun "perustaitojen tsekkauspistettä"
Eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Tuomo Puumala (kesk.) tervehtii ilolla Jouni Välijärven johdolla eilen luovutettua raporttia peruskoulun tilasta ja tulevaisuudesta.
Asiantuntijaryhmä esittää yksilöllisempiä polkuja peruskoulun suorittamiseen.
Puumala on huolissaan siitä, että peruskoulusta valmistuu koko ajan kasvava joukko nuoria varsin heikoilla perustaidoilla. Esimerkiksi lukutaidossa on hänestä suuria puutteita. Puumalan mukaan ammattikouluissa ja lukioissa ollaan asian kanssa helisemässä.
Puumala väittää, että peruskoulu ei enää kaikilta osin tuota sitä tasa-arvoa, jossa se on ollut maailman paras.
Keskusta haluaa Puumalan mukaan pelastaa suomalaisen peruskoulun. Puolueen koulutuspoliittisessa työryhmässä on kansanedustajan mukaan etsitty ja löydetty asiaan tukku ratkaisuja.
Puumala esittää uutena avauksena ”perustaitojen tsekkauspistettä”. Se tarkoittaa, että esikoulun ensimmäinen vuosi ja peruskoulun kaksi ensimmäistä muodostaisivat kolmen vuoden kokonaisuuden. Sieltä eteenpäin siirtyminen tapahtuisi vasta kun tietyt määritellyt perustaidot olisi saavutettu.
– Perustaitojen tsekkauspiste lisäisi oikeudenmukaisuutta ja antaisi tasa-arvoisempia eväitä elämään kaikille. Apu voitaisiin kohdentaa juuri niille koululaisille, jotka tukea tarvitsisivat. Tällä varhaisen tuen mallilla oppioikeutta ei tarvitsisi varhentaa, vaan tuki olisi koulun sisällä ja panostuksia voitaisiin lisätä juuri niille lapsille ja perheille, jotka tukea tarvitsevat, Puumala sanoo.
– Toistemme syyttelyn sijaan kaipaamme ratkaisukeskeistä koulutuskeskustelua. Tuleva välikysymys antaa siihen hyvän mahdollisuuden, hän jatkaa.