Keskustan Puska ihmettelee viihdelehden tapaa tyrmätä jo alkoholilain asiantuntija-arvioita – "Kuolemantapauksia pitää odottaa kaksi, kolme vuotta"
Vuoden alussa voimaan astuneen uuden alkoholilain vaikutuksista liikkuu jo tietoja medioissa, mutta keskustan kansanedustaja Pekka Puska huomauttaa, että mitään virallisia tilastoja ei ole vielä olemassa.
– Alkoholin kulutuksen muutoksia ei voi mitenkään arvioida ennen kuin saadaan tämän vuoden tilastot. Ja jos puhutaan kuolemantapauksista, niin pitää odottaa kaksi, kolme vuotta, Puska sanoo.
Siksi on hämmentävää, että esimerkiksi viihdelehti Stara uutisoi jo näyttävästi, että ”alkoholilain piti tappaa 150 suomalaista, mutta näyttääkin käyvän päinvastoin”.
Puska huomauttaa, että alkoholin kokonaiskulutus on ratkaiseva, ja se koostuu kauppojen ja Alkon alkoholimyynnistä sekä matkustajatuonnista.
– On myös tärkeää huomata, että hyllyjen täyttyminen on lähtenyt kaupoissa liikkeelle vähitellen.
– Jos kulutuksen nousu on pienempi kuin asiantuntijat ennustivat, olen tietysti iloinen kansanterveyden kannalta. Mutta olen vakuuttunut, että kulutuksen kasvua tulee tapahtumaan. Kuinka paljon, se nähdään.
Asiantuntijoiden arvio oli kuuden prosentin nousu alkoholin kokonaiskulutuksessa. Sitä hillitsee hieman alkoholiveron nosto.
Puska sanoo, että vero huomioiden arvio on neljän prosentin nousu alkoholin kokonaiskulutuksessa.
Alkoholin kulutuksen kasvu kuudella prosentilla merkitsisi noin 150 alkoholikuolemaa vuodessa. Alkoholiin kuolee nyt vuosittain noin 1 700 suomalaista. Puska sanoo, että näissä virallisissa alkoholikuolemissa on huomioitu esimerkiksi alkoholimyrkytykset ja maksakirroosit.
– Niiden päälle tulevat alkoholin vaikutukset esimerkiksi syöpiin ja aivohalvauksiin. Kokonaisuudessaan on arvioitu, että alkoholi vaikuttaa noin 3 000 kuolemaan.
Puska kertoo saaneensa valtavasti kansalaispalautetta viime syksynä ennen alkoholilain käsittelyä.
– Maan hiljaisilta ja heikoilta tuli kannustusta, että älkää vaan nostako [kaupoissa myytävän alkoholin prosenttirajaa], koska he näkevät alkoholiongelmat perheessään ja ympäristössään. Sitten oli joukko, joka lähetti herjaavia ja törkeitä viestejä.
– Kuvittelin, että lain hyväksynnän jälkeen se päättyisi, mutta tietyllä porukalla jäi levy päälle. Nyt tulee palautetta, että onko maa kaatunut, Puska kertoo.
– En ole koskaan sanonutkaan, että maa kaatuu. Mutta olen epäillyt, että ongelmat jonkin verran lisääntyvät.
Stara-lehti toteaa uutisessaan, että uudesta alkoholilaista saatiin ensimmäisiä tuloksia tammikuun puolivälissä, ”kun kauppaketjut kertoivat nelosoluen osuuden nousseen vain viiteen prosenttiin kaikesta oluen myynnistä”.
Suomenmaakin kyseli suurimmilta ruokaketjuilta alkoholituotteiden myynnistä tammikuussa. Selvisi, että alkoholilaki näkyi tammikuun ensimmäisellä viikolla eniten lonkeroissa.
Yli puolet S-ryhmissä myydyistä lonkeroista oli 5,5-prosenttisia, S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu kertoi Suomenmaalle.
Keskon Päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli puolestaan kertoi, että alkoholituotteiden myynnissä oli noin viidenneksen kasvu vuoden takaiseen verrattuna.
Hän uskoi menekin kasvun johtuvan kokeilunhalusta.
– Todellisen kehityksen näemme vasta pidemmän ajan kuluessa. Myynnin kehitystä selittävät tällä hetkellä osaltaan myös vuodenvaihteessa tehdyt huomattavat korotukset alkoholiveroon, Akseli totesi.
Lidl ei kertonut alkoholituotteiden menekkiä, mutta kaupallisen johtajan Timo Hansion mukaan A-oluet, Hartwallin lonkerot ja juomasekoitukset herättivät odotettua mielenkiintoa asiakkaiden keskuudessa.
– Uudet tuotteet ovat tuoneet kaivatun lisän juomavalikoimaamme ja niiden myynti on lähtenyt odotustemme mukaisesti käyntiin, Hansio kuvaili.