Keskustan Kärnä ja Sirkiä pitävät Turun saariston yhteysalusliikenteen karsimista järjettömänä – "saariin on mahdotonta matkailla, jollei niihin pääse"
Ely-keskus on lakkauttamassa yhteysalusliikenteen moniin saariin Varsinais-Suomen ulkosaaristossa.
Varsinais-Suomen Ely-keskuksen tulevan linjauksen mukaan valtion yhteysalusliikennettä ei jatkossa ohjata saariin, joissa ei ole ihmisiä kirjoilla vakituisesti, uutisoi Turun Sanomat.
Linjaus on järjetön, keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä ja keskustanaisten varsinaissuomalainen varapuheenjohtaja Anna Sirkiä toteavat yhteisessä tiedotteessaan.
– Eikö ammattikalastajien kurjuus ja suoranainen sukupuutto riitä? Pitääkö saaristosta saada loppumaan kaikki muukin elinkeinotoiminta? Puheet Suomen saaristomatkailun kehittämisestä ovat kovat, mutta saariin on mahdotonta matkailla, jollei niihin pääse millään, Kärnä huomauttaa.
Hän muistuttaa, että yritystoiminnan ylläpitäminen vaatii kattavat liikenneyhteydet.
Lautat ja yhteysalukset ovat saariston maantie, Sirkiä sanoo.
– Varsinais-Suomen Ely-keskus on nyt mattopommittamassa useita tieyhteyksiä poikki. Voi vain pohtia, millainen meteli asiasta nousisi, jos kyseessä olisivat normaalit tieyhteydet muualla Suomessa, hän vertaa.
Kaksikko huomauttaa, että käytännön muutos liikenteeseen on suuri, kun esimerkiksi Nauvon eteläisellä reitillä on nyt 25 saarta, joihin liikennöidään. Uuden linjauksen jälkeen reitille jäisi 13 saarta.
Houtskari-Iniön alueella taas liikennöidään nyt 17 saareen, mutta muutoksen jälkeen liikennöitäisiin vain 11 saareen.
Kärnä ja Sirkiä ovat huolissaan monipaikkaisuuden mahdollisuuksista.
Koronakriisin aikana monet ovat siirtyneet mökeille etätöihin tai muuttanut kokonaan maalle. Kärnä ja Sirkiä uskovat, että etätyöskentely lisääntyy myös kriisin jälkeen, ja monet haluaisivat siksi elää monipaikkaisesti.
– Suomen nykyinen järjestelmä ei tunne kaksoiskuntalaisuutta, ja siksi väestötiedoista jää uupumaan esimerkiksi mökkipaikkakunta, vaikka siellä vietettäisiin aikaa paljonkin. Ely-keskuksen uudistuksen tarkoitus on hyvä, saariston asukkaiden tukeminen. Linjaus perustuu kuitenkin jäykkään rekisteriin, eikä ihmisten todelliseen elämään. Tämä vesittää koko linjauksen, Sirkiä toteaa.
Yhteysalusliikenne on kehittynyt epätasaisesti. Ely-keskuksen saaristoliikenteen asiantuntijan Jari Niemisen mukaan esimerkiksi Uudenkaupungin saaristossa on useita vakituisia asukkaita vailla yhteysalusliikennettä, kun taas Paraisten saaristossa liikenne kulkee myös mökkisaariin.
– Laissa ei ole tarkkaan määritelty, millaista liikennepalvelua saaristossa pitää olla. Siksi Ely-keskuksella on huomattavaa harkintavaltaa asiassa. Tätä se käyttää nyt näkemykseni mukaan väärin, Kärnä sanoo.
– Meillä on maailman mittakaavassa ainutlaatuinen saaristo ja matkailun kehittyminen vaatii niin maanteitä, yrittäjiä kuin asukkaitakin. Erinomainen yhdistelmä ovat Lapin talvi ja saariston kesä. Potentiaalia on. Mitään ei kuitenkaan tapahdu, jollei ole yhteistä näkemystä. Panostuksia tarvitaan alueellisesti ja myös valtion tasolta, keskustaedustaja linjaa.