Keskustan Hikka Kemppi: Toisen asteen opinnot voitava suorittaa lähellä kotia
Nuorten on voitava opiskella toisen asteen opinnot lähellä kotiaan, katsoo keskustan kansanedustaja Hilkka Kemppi.
Kempin mukaan keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kurvisen valtiopäivien avauskeskustelussa tekemä keskustan aloite ei aja Ruotsissa huonoksi todettua nuorisokoulua Suomeen.
– Keskusta ei ole purkamassa toisen asteen duaalimallia, vaan mahdollistamassa nuorille saavutettavammat opinnot toisen asteen lähikouluja edistämällä.
Kokoomuksen pelottelu eduskunnan kyselytunnilla tuntuu Kempin mukaan tarkoituksenhakuiselta väärinymmärtämiseltä.
– Kokoomuksen väärinymmärrys säikäytti myös toisen asteen opiskelijajärjestöt Suomen lukiolaisten liiton ja Oskun ottamaan asiaan kantaa.
Kempin mielestä on järkevää kannustaa ammatillista koulutusta, lukioita ja vapaan sivistystyön toimijoita yhteistyöhön, jotta opiskelijat eivät joudu muuttamaan pois kotoaan liian nuorena.
– Siellä täällä tippuneet vauvaluvut pakottavat jo nyt tarkastelemaan kouluverkkoa, kansanedustaja muistuttaa.
Kemppi sanoo olevansa yhteiskuntaopin opettajana erittäin huolissaaan siitä, että esimerkiksi ammatillisen koulutuksen yhteiskunnallisten aineiden opetus ei ole riittävää.
– Jos ammatillisen koulutuksen opiskelija haaveilee esimerkiksi jatko-opinnoista yliopistossa, pitäisi hänellä olla mahdollisuus opiskella täydentäviä lukion yhteiskuntaopin kursseja.
Keskustaedustajan mielestä joustoja tulisi olla molempiin suuntiin ja myös vapaan sivistystyön puolelle.
– Itse suoritin nuorena lukiokursseja Päijät-Hämeen avoimessa yliopistossa, kun lukiomme ei tarjonnut riittävästi opetusta taitoaineissa. Täten pystyin suorittamaan käsityön lukiodiplomin, jota en olisi muuten pienellä paikkakunnalla voinut suorittaa.
Mahdolliset yhteiset tilat, laitteet ja opettajaresurssit auttavat Kempin mukaan pitämään koulut lähellä, resurssit kurissa ja opetuksen laadukkaana.
Myös opettajien kelpoisuusvaatimuksien yhtenäistämistä toisella asteella pitäisi tarkastella, jotta opettajia löytyy tulevaisuudessakin. Ideaalitilanteessa lukion opettaja voisi opettaa ammatillisessa koulutuksessa ja mahdollisuuksien mukaan toisinpäin, Kemppi pohtii.