Keskustalaisilta tukea typpirajoituksille – "Muut ovat jo hyväksyneet"
Jo kahdeksan vuotta vireillä ollut tavoite vähentää Itämerellä ja Pohjanmerellä seilaavien laivojen typenoksidipäästöjä saattaa tällä viikolla purjehtia satamaansa.
Vuodesta 2008 saakka Itämerelle on suunniteltu perustettavaksi typpipäästöjen valvonta-alue, niin kutsuttu NECA-alue.
Tavoitteena on rehevöitymisen hillitseminen.
Suomea lukuunottamatta kaikki muut Itämeren rantavaltiot ovat sitoutuneet noudattamaan tiukennettuja typpirajoituksia, jotka tulisivat voimaan 1.1.2021.
Myös Venäjä on ilmoittanut hyväksyvänsä ne, mutta Suomen hallitus ei ole vielä ilmoittanut asiaan kantaansa.
Itämeren suojelukomissio Helcom käsittelee asiaa torstaina Helsingissä. Suomeltakin odotetaan siihen mennessä lausuntoa.
Kansanedustajan ja hallituksen ympäristövaliokuntavastaavan Eeva-Maria Maijalan (kesk.) mukaan vitkastelun taustalla on hallituksen lupaus olla aiheuttamatta yrityksille lisärasitteita.
– Suomelle välttämättömän meriliikenteen kustannukset ovat viime vuosina nousseet monesta syystä. Esimerkiksi rikkimääräykset tulivat Suomelle kalliiksi. Siksi tätä on emmitty, Maijala toteaa.
Nyt hän ei kuitenkaan näe muuta vaihtoehtoa, kuin suostua mukaan Itä- ja Pohjanmeren rantavaltioiden yhteiseen hankkeeseen.
– Koska muut maat ovat hyväksyneet uudet rajoitukset, suomalainen laiva ei voi mennä niiden aluevesille noudattamatta uusia määräyksiä.
Pohjois-Amerikan rannikolla vastaavat säännöt ovat Maijalan mukaan voimassa jo nyt.
Päätöksen tekemistä helpottaa se, että tiukemmat typpipäästövaatimukset koskisivat vain uusia aluksia.
– Käytännössä laivoihin on asennettava katalysaattori tai niiden on käytettävä vaihtoehtoisia polttoaineita, kuten LNG-polttoainetta, Maijala kertoo.
Hänen näkee uusissa rajoituksissa myös mahdollisuuksia.
– Suomessa on vahvaa Cleantech-alan osaamista, jolle tulee tätäkin kautta olemaan kysyntää.
Ympäristövaliokunnan toinen keskustalainen jäsen Petri Honkonen toteaa hänkin, että Suomen on viisasta hyväksyä typpirajoitukset.
– Rikkidirektiivin johdosta moni uusi alus jo täyttää nämä vaatimukset. Olennaista on, ettei määräyksiä uloteta vanhoihin laivoihin.
Honkonen ei näe asiasta aiheutuvan merenkulkuelinkeinolle liian suurta haittaa.
– Myös Suomen Varustamot ry kannattaa sitoutumista typenoksidipäästöjen rajoittamiseen Itämerellä.