Keskusta kehittäisi liikennettä tasa-arvoisesti ja ihmisiä kuunnellen – Pakkanen: "Kaikkien päästävä ilmastotalkoisiin kohtuuhinnalla"
Keskustan vaaliohjelma tipahtelee äänestäjien tarkasteltavaksi pala palalta. Tiistaina puolue julkisti liikennepoliittiset linjauksensa.
Sen tavoitteena on ihmisten, tavaroiden ja tiedon sujuva liikkuminen koko maassa, niin syrjäseudulla kuin kaupunkikeskustoissakin.
Valmistelutyöryhmän puheenjohtajana, kansanedustaja Markku Pakkanen nostaa esiin kolme pääteemaa.
Ensimmäinen niistä on isojen investointien rahoitus jatkossa hankeyhtiöiden kautta.
Keskusta on valmis siihen, että miljardiprojektit rahoitetaan hankekohtaisesti, ja niihin haetaan rahaa muualtakin kuin valtion kassasta.
– Budjettiperusteinen systeemi on liian hidas, Pakkanen perustelee.
Käytännössä miljardiluokan hankkeiksi nousevat vain isoimmat ratainvestoinnit.
Toiseksi linjauksessa kiinnitetään huomiota ilmastonäkökulmiin. Liikennepäästöjä on vähennettävä määrätietoisesti mutta maltillisesti.
– Tavoitteena on, että kaikki suomalaiset pääsevät mukaan talkoisiin kohtuuhinnalla. Ilmasto ei pelastu sillä, että autoilusta tehdään kalliimpaa, Pakkanen alleviivaa.
Kirjaus sähköautojen määrästä jätettiin tietoisesti tekemättä, sillä kanta ei oletettavasti tule kasvamaan nopeasti.
– Meiltä puuttuu jakeluverkko, akkuteknologiassa on ongelmansa ja sähköautot ovat niin kalliita, ettei suuri osa suomalaisista pysty niitä ostamaan, Pakkanen listaa.
Sen sijaan on siirryttävä fossiilisista polttoaineista uusiutuvaan energiaan myös liikenteessä.
Liikenteen ja autoilun verotusta keskusta uudistaisi kokonaisuutena. Autoveron alentamista tulee jatkossa kohdistaa vähäpäästöisiin autoihin. Verohyöty ohjautuu näin myös käytettyjen autojen hankintaan.
Polttoaineverotusta keskusta ei korottaisi. Päästöohjausta tuettaisiin keventämällä biopolttoaineiden verotusta.
Toisaalta liikenteestä kerätyt kahdeksan miljardia pitää kohdentaa esimerkiksi väyliin oikeudenmukaisesti, Pakkanen painottaa.
Keskusta haluaa myös edistää pyöräilyä ja kävelyä. Se edellyttää, että kevyen liikenteen reitistöt ovat kunnossa ja turvallisia.
– Tämä linkittyy myös aiemmin julkistettuun liikuntapoliittiseen ulostuloon.