Kela mainostaa poliitikkoja näkyvästi Twitterissä – Suomenmaa selvitti mistä on kyse
Sosiaalisessa mediassa on hämmästelty viime päivinä Kelan Twitterissä pyörittämää mainosta vihreiden kansanedustajasta Ozan Yanarista. Yanaria on haastateltu Kelan julkaisemaan Sosiaalivakuutukseen.
Alkuvuodesta Kela mainosti samalla sivustolla ollutta liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) haastattelua.
Suomenmaa kysyi Kelan viestintäpäälliköltä Minna Latvalalta, mistä mainoskampanjoissa on kyse.
Mikä Sosiaalivakuutus-sivusto on?
Sosiaalivakuutus on Kelan julkaisu, joka on ilmestynyt vuodesta 1963. Sosiaalivakuutus ilmestyy printtinä neljä kertaa vuodessa ja verkossa sen sisältöä päivitetään jatkuvasti.
Kela tuottaa Sosiaalivakuutuksen sisällön yhdessä Otavamedian kanssa. Uusi konsepti on ollut käytössä vuoden 2016 alusta.
Miksi Kela mainostaa poliitikoista tehtyjä haastatteluja verkossa?
Sosiaalivakuutuksen uuden konseptin myötä jokaisessa lehdessä kansijuttu on aina jonkun poliittisen vaikuttajan henkilöhaastattelu, joka liittyy lehden teemaan. Jutut päivitetään myös Sosiaalivakuutuksen verkkosivuille.
Olemme nähneet järkeväksi, että aina silloin kun printtilehti ilmestyy ja sivuillemme tulee enemmän sisältöä, käytämme pienen euromäärän rahaa, jolla mainostamme sisältöjä Twitterissä.
Haluamme, että sisällöistä kiinnostuneet ihmiset löytävät jutut. Tällä hetkellä meillä on kolme lehden sisältöä, joita mainostamme Twitterissä.
Olemme mainostaneet myös aiempia henkilöhaastatteluja vastaavalla summalla. Aiemmat haastatellut ovat olleet Annika Saarikko (kesk.), Tuomas Pöysti, Jari Lindström (ps.), Senni Moilanen.
Joudumme harkitsemaan mainostamista uudelleen, jos keskustelu kääntyy itse aiheesta väittelyksi siitä, onko Kelan julkaiseman median sopivaa nostaa esiin poliitikkojen ajatuksia sosiaaliturvasta.
Onko Kela saanut palautetta mainonnasta?
Palautetta on tullut tänä vuonna enemmän. Ozan Yanarin lisäksi saimme jonkin verran kritiikkiä viime lehdessä olleesta Anne Bernerin haastattelusta tekemistämme some-nostoista. Aiemmin palautetta ei ole oikeastaan tullut.
Miksi Kela tuottaa sosiaalivakuutusta ja on valmis käyttämään rahaa julkaisun mainontaan?
Kelan tehtävä on viestiä sosiaaliturvasta. Viestimme asiakkaille, sidosryhmillemme ja työntekijöillemme eri tavoin.
Sosiaalivakuutuksen kautta haluamme herättää huomiota ja mielenkiintoa sekä lisätä julkista keskustelua sosiaaliturvasta.
Sosiaaliturva on poliittinen kysymys, joten siitä on vaikeaa keskustella ilman poliittisia vaikuttajia.
On tärkeää, että erilaiset näkökulmat sosiaaliturvasta tulevat esille. Meille voi myös antaa ehdotuksia siitä, kenen haastattelun haluaisi lukea.
Paljonko Kela käyttää rahaa sosiaalisen median mainontaan ja Sosiaalivakuutus-julkaisuun?
Sosiaalivakuutus-lehden julkaiseminen maksaa Kelalle noin 220 000 euroa vuodessa. Summaan sisältyvät lehden suunnittelu, toimitus ja taitto, verkkojulkaisu sekä printtilehden painatus. Lehti ilmestyy neljästi vuodessa ja painos on 10 000 kappaletta.
Twitter-mainontaan käytämme 7500 euroa / numero eli 30 000 euroa vuodessa. Karkeasti voi arvioida, että jokaisen jutun mainontaan käytetään noin 2500 e.