"Kaupoissa käyntiin meni hirveästi aikaa" – Ruoan kotiinkuljetus helpottaa kolmilapsisen perheen arkea
Vantaan Sotungissa asuvilla Elisa Koivikolla ja Mikko Kasurisella on kolme lasta, mutta täysien ostoskärryjen jatkuva lykkiminen ruokakaupassa on heille taakse jäänyttä elämää.
On maanantai-iltapäivä, ja perheen kotiovelle tuodaan neljä pahvilaatikollista ruokaa sekä pussillinen pakasteita Prismasta.
Koivikko ja Kasurinen kantavat keittiöön laatikot, jotka sisältävät lapsiperheen tavanomaisia arjen aineksia: maitoa, kaakaota, leipää, kananmunia, jauhelihaa, hedelmiä, vihanneksia ja niin edelleen.
Lapset Liana, 7, ja Nicolas, 5, auttavat vanhempiaan ruokien purkamisessa. 9-vuotias Adelia ei ole juuri nyt kotona.
Perhe alkoi tilata ruokaa netistä kolmisen vuotta sitten, eikä paluuta entiseen ole.
– Nyt tuntuisi absurdilta mennä kauppaan keräilemään näitä tuotteita itse. Keksin muutakin käyttöä sille ajalle, Koivikko sanoo.
– Kaupoissa käyntiin meni hirveästi aikaa. Verkkokauppa on meille pelastus, Kasurinen naurahtaa.
Pariskunta sanoo, että ajankäyttö täytyy nykyisin optimoida. Koivikko työskentelee sisustussuunnittelijana ja Kasurinen lentäjänä. Työ-, koulu- ja päiväkotiarjen lisäksi päivät täyttyvät lasten harrastuksista kuten jalkapallosta ja ratsastuksesta.
– Tunti ei varmasti riittäisi, jos lähtisin itse ruokakauppaan, Koivikko pohtii.
Tällä kertaa hän teki ruokatilauksen kännykällään edellisenä iltana. Koivikko ja Kasurinen tilaavat usein myös pelkän tuotteiden keräilyn, jolloin he hakevat valmiit ruokalaatikot kauppakeskus Itiksen ja Jumbon pihasta matkalla töistä kotiin.
Pääkaupunkiseudulla asuva lapsiperhe on tyypillisin ruoan verkkokaupan käyttäjä, S- ja K-ryhmistä kerrotaan.
– Verkkokauppa tuo heille apua arjen hektisyyteen. Mutta nyt esiin on noussut muitakin ryhmiä. Yksinelävät käyttävät palvelua myös, sanoo Hanna Heinänen, jonka vastuualueena on ruoan verkkokaupan liiketoiminta Keskolla.
Samaa kertoo SOK:n verkkokaupan kehityspäällikkö Emilia Ala-Kurikka.
– Lapsiperheet täyttävät nettitilauksella ruokakaappinsa viikoksi. Sinkkutaloudet puolestaan tilaavat usein isommat käyttötavarat kuten vessapaperit ja pesuaineet kotiin kerran kuussa, vaikka päivän aterian ainekset haettaisiinkin yhä lähikaupasta.
Verkosta tehtävä keskiverto-ostos on molemmissa kauppaketjuissa noin 130 euron suuruinen.
Verkkokaupan osuus on tällä hetkellä noin kolme prosenttia päivittäistavarakaupasta, kun Ruotsissa se on seitsemän prosenttia. Britannia on verkkokaupan edelläkävijöitä, siellä osuus on jo yli 10 prosenttia.
Suomen tilanteeseen vaikuttavat pitkät etäisyydet sekä voimakkaasti keskittynyt vähittäiskauppa, jolloin toiminnan kehittäjiä on ollut vähemmän. Nyt Suomen markkinoita ravistelee norjalainen verkkokauppa Oda, joka aloitti toimintansa pääkaupunkiseudulla vuoden alussa.
Odan tuotteita ei keräillä käsin myymälöistä kuten S- ja K-ryhmissä pääosin vielä tehdään, vaan ruoat tulevat keräilykeskuksesta, missä toimintaa on pitkälti automatisoitu. Tämä mahdollistaa myös verrattain edullisen kotiinkuljetusmaksun, joka on Odalla nyt 0–4,90 euroa ajankohdasta riippuen.
S- ja K-ryhmillä kuljetusmaksu on keskimäärin 9,90 euroa, mutta hintaa määrittelevät myös ajankohta sekä palvelun tarjoava myymälä. Haja-asutusalueella maksu on yleensä suurempi kuin reitillä, jolle voidaan viedä monta tilausta samalla kertaa.
Juttu on lyhennelmä artikkelista, joka on julkaistu alun perin Suomenmaan aikakauslehdessä lokakuussa 2022.
Digilehden irtonumeroita voit ostaa täältä. Lehden voit tilata täältä.