Kansalaisaloite lentoverosta lähtöselvitykseen eduskunnassa – matkalla luvassa vastatuulta
Eduskunta pääsee pian pohtimaan, pitäisikö lentämistä alkaa verottaa ilmastosyistä kansallisella ratkaisulla.
Yli 54 000 allekirjoittajaa keräneessä kansalaisaloitteessa esitetään matkustajakohtaista veroa, joka kohdistuisi vain suomalaisiin matkustajiin, ei kansainvälisiin turisteihin tai kauttakulkulentoihin.
Aloitteessa esitetään selvitettäväksi, voidaanko veron suuruudessa ottaa huomioon erityyppisten lentojen ilmastovaikutukset ja voidaanko verotuottoja ohjata ympäristöpoliittisesti.
Aloitteen vireillepanija Silja Jääskeläinen muistutti aloitteen luovutustilaisuudessa, että lentäminen, joka on useimmille ylellisyyttä, nauttii käytännössä verovapaudesta. Polttoainekin on verotonta.
Jääskeläisen mukaan päästöjen vähentämistä ei voi jättää lentoyhtiöiden omien toimien varaan markkinoiden logiikan vuoksi.
– Yritysten on kaiken aikaa tavoiteltava kasvua.
Jääskeläisen mukaan lentoveroa pidetään yleisesti vihreiden ja vasemmiston projektina. Suomessa oli kuitenkin 90-luvun alussa matkustajaverolaki, jota kannattivat tuolloin hallitusvastuussa olleet keskusta, kokoomus, RKP ja kristillisdemokraatit.
– Silloin taloudellinen tilanne pakotti etsimään uusia tuloja. Myös tänä päivänä lisätuloille on tarvetta.
Kommenttipuheenvuoron pitänyt tähtitieteen professori Esko Valtaoja tähdensi, ettei ole ollut aktiivisesti mukana aloitteessa eikä kuulu punavihreään eikä mihinkään muuhunkaan kuplaan.
Valtaoja muistutti, että ilmastonmuutos ei ole poliittinen asia, vaikka siitä yritetään tehdä sellaista, vaan yhtä vähän poliittinen asia kuin vaikkapa palavan talon sammuttaminen.
– Siitä voidaan tietenkin tehdä poliittista keskustelua, millä lailla se pitäisi sammuttaa, mutta tuskinpa se talon palaminen on politiikkaa.
Valtaojan mukaan lentäminen on ilmastopoliittisesti ongelmallinen asia siksi, ettei lyhyellä tähtäimellä ole nähtävissä ratkaisevasti parempia teknologisia uudistuksia.
Jäljelle keinovalikoimaan jää Valtaojan mukaan lopulta vain lentojen vapaaehtoinen kompensointi ja verotus. Veron pitäisi hänen mielestään olla tietenkin progressiivinen ja sosiaalisesti oikeudenmukainen.
– Veron tuotto pitäisi käyttää suoraan hiilinielujen kasvattamiseen ja muuhun ja sillä lailla saada tasoitettua sitä lentämisen aiheuttamaa rasitusta maapallolla.
Aloitteen vireillepanijoihin kuuluva tieto- ja tieteiskirjailija Risto Isomäki pitää elvänä, että globaali lentovero olisi paras malli ja EU:n sisäinenkin lentovero parempi kuin kokoelma kansallisia lentoveroja.
Kotimaista lentoveroa ei Isomäen mielestä saa myöskään toteuttaa niin, että se vähentää muunmaalaisten ihmisten lentämistä Helsinki-Vantaan lentokentän kautta.
Isomäen mukaan tämä on tärkeää siksi, että Helsinki-Vantaan kautta lentämällä on mahdollista vähentää monilla polttoaineen kulutusta jopa 30 prosentilla verrattuna Keski-Euroopan kenttiin.
Kansallinen vero jäisi Isomäen mukaan käytännössä symboliseksi eleeksi ja moraaliseksi ja eettiseksi kannanotoksi, joka voisi osaltaan edistää maailmanlaajuisen veron käyttöönottoa.
Kun ihmiset, poliitikot ja lentoyhtiöt pikku hiljaa tottuisivat kansallisiin veroihin, globaali vero voisi lopulta mennä läpi melko helposti, Isomäki uskoo.
Aloitteen luovutustilaisuuteen osallistuneet eduskuntaryhmien edustajat lupasivat aloitteelle asiallisen ja huolellisen käsittelyn.
Porvaripuolueiden nihkeyden ja vastustuksen vuoksi aloitteen hyväksyminen ei kuitenkaan näytä todennäköiseltä.
Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho ei suoralta kädeltä torjunut aloitetta, vaan sanoi perussuomalaisten suhtautuvan asiaan avoimin mielin.
Halla-aho sanoi, ettei maksajaksi ei pitäisi laittaa lapsiperhettä, joka kerran vuodessa tai kahdessa käy Kanarialla.
– Lyhyiden reittilentojen kovempi hinnoittelu sen sijaan voisi panna yritykset ja muut yhteisöt pohtimaan, onko aivan välttämätöntä lennättää ihmisiä viikoittain kokouksiin eri puolille mannerta.
Keskustan Ari Torniainen totesi keskustan olevan sitoutunut siihen, mitä hallitusohjelmaan kirjattiin: lentoveroa ajetaan ensisijaisesti globaalisti ja vähintään EU-tasoisesti, ei niinkään kansallista lentoveroa.
Torniainen piti tärkeänä, että lentoliikenteessä jatketaan biopolttoaineiden kehittämistä.
Itse en usko niinkään sähkölentokoneisiin. Ne ovat lyhyillä matkoilla varmaankin tulevaisuutta, mutta sähkökin tulee jostain tuottaa.
Vihreiden Emma Kari sanoi puolueensa kannattaneen lentämisen verotuksen kuntoon laittamista koko olemassaolonsa ajan. Hän ihmetteli sitä, että joka ikinen eduskunnassa esitetty ilmastotoimi ammutaan yhä jostakin suunnasta alas.
– Jos ei lentoliikennettä, joka on ilmaston kannalta haitallisin liikkumismuoto, pystytä saamaan veron alle, niin mitä sitten pitäisi tehdä, Kari kyseli.