Kaikkonen herättelee kaupan yhteiskuntavastuuta maataloudesta ja ruuasta: "Jatkuuko ruuan halpuutus ja polkuhinnoittelu, S-ryhmä ja Lidl?"
Suomalaisen maatalouden ongelmat ovat pitkäaikaisia ja todellisia. Viime kesän jäljiltä Suomessa kuitenkin tunnustetaan nyt, että kotimaisen ruoan tulevaisuus ei ole mikään itsestäänselvyys.
– Nyt kysymys kuuluu, mitä tekee kauppa? Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen kysyy kommentissaan maatalouden tilanteesta.
– Viime kädessä kyse on tahdosta. Jos ja kun kaupalla on aitoa tahtoa turvata kotimaisen ruoan tulevaisuus, nyt on aika osoittaa se. Ruokaketjusta nyt puuttuvan luottamuksen palauttaminen on mahdollista vain vahvimman aloitteesta.
– Yhteiskuntavastuusta puhutaan juhlapuheissa, mutta nyt jos koskaan sitä mitataan oikeilla teoilla.
Se on vain niin, että kaupalla – sekä teollisuudella – on isoin valta kannattavuusongelmien ratkaisemisessa niin, että kotimaisen ruoan tulevaisuus turvataan kestävällä tavalla.
Antti Kaikkonen
Kaikkonen pitää selvänä, että kriisipaketit eivät loputtomiin kanna.
– Se on vain niin, että kaupalla – sekä teollisuudella – on isoin valta kannattavuusongelmien ratkaisemisessa niin, että kotimaisen ruoan tulevaisuus turvataan kestävällä tavalla.
– Kesko ilmoitti jo tuplaavansa vuoden loppuun saakka osuuden, joka sen noin kymmenestä Tuottajalle kiitos -tuotteista maksetaan viljelijöille. Se on hyvä alku, mutta ei tietenkään riittävä.
– Ja mitä tekevät muut isot kauppaketjut, Lidl ja ennen muuta suuri S-ryhmä? Jatkuuko halpuutus vai ymmärretäänkö vihdoin myös kaupan piirissä, että polkuhinnoin suomalaista ruokaa ei voi kestävällä tavalla tuottaa? Kaikkonen kysyy.
Kaikkonen kertasi toimia joita maatalouden tukemiseksi on jo tehty.
Hallitus päätti jo yhteensä 86,5 miljoonan euron toimenpideohjelmasta viljelijöiden auttamiseksi. Ratkaisuille oli tukea yli hallitus-oppositiorajan.
Jouluun mennessä valmistuvat selvitysmies Reijo Karhisen esitykset alan kannattavuuden parantamiseksi.
Karhisen välitilinpäätöksen mukaan ruokaketjun sisäinen ilmapiiri on tulehtunut, jännitteet ovat vahvat ja osapuolet poteroissaan.
Selvitysmiehen mukaan asetelmaa ja ilmapiiriä leimaa vahvasti kaupan vahva asema neuvotteluosapuolena.
Valtaosa suomalaisista on tutkimusten mukaan valmiita maksamaan kotimaisesta ruoasta enemmän, jos raha menee suoraan viljelijöille eikä välikäsille.