Kaikkonen: Hallitus on laiminlyönyt itäistä Suomea yli kaksi vuotta
Keskusta julkaisi torstaina tukun toimia, joilla se parantaisi itäisen Suomen tilannetta ja elinvoimaa.
Puolueen puheenjohtajan Antti Kaikkosen mukaan hallitus on yli kaksi vuotta laiminlyönyt itäistä Suomea, vaikka sen tilanne ja tulevaisuuden näkymät ovat Venäjän rajan sulkeutumisen myötä perustavanlaatuisesti muuttuneet.
– Näin ei voi jatkua. Itäisen Suomen elinvoimaisuus on tärkeää isänmaan turvallisuuden kannalta. Asuttu raja on turvallinen raja. Lopulta kyse on arvoista, Kaikkonen sanoo tiedotteessa.
Keskustan ohjelma julkaistiin torstaina Kuhmossa Kaikkosen johdolla.
Kaikkosen mukaan keskustan linja on, että koko maata ja kaikkia maakuntia pitää kehittää ja turvata työpaikat, lähi- ja peruspalvelut, koulutusmahdollisuudet ja liikenneyhteydet tasa-arvoisesti myös itäisessä Suomessa.
– Suomi ei saa jakaantua kahtia, Kaikkonen sanoi.
Keskustan ratkaisuja valmistelleen työryhmän puheenjohtajan, pohjoiskarjalaisen kansanedustajan Hanna Räsäsen mukaan itäinen Suomi tarvitsee tekoja tässä nyt.
– Itäistä Suomea ei saa jättää oman onnensa nojaan, niin kuin Kokoomus, Perussuomalaiset, Kristillisdemokraatit ja RKP ovat tehneet.
– On viimeiset hetket muuttaa suuntaa ja alkaa parantaa itäisen Suomen elinvoimaisuutta ja elämisen edellytyksiä sekä palauttaa alueen ihmisten ja yritysten tulevaisuudenusko, Räsänen sanoo.
Itäinen Suomi on laiminlyöty myös EU-politiikassa, keskusta katsoo.
Hallituksen edunvalvonta on ollut löperöä, puolue moittii.
Keskusta katsoo, että EU:sta pitää saada erillisrahoitusta Suomen itärajan maakuntien tukemiseen, eikä tukialueena voi olla koko maa.
– Rahoituksessa tulee huomioida myös Kaakkois-Suomi, Kymenlaakso ja Karjala, jotka ovat kärsineet Venäjän rajan sulkeutumisesta, puolue linjaa.
Itä- ja Pohjois-Suomen kehityserojen tasaamiseen tarkoitettua EU:n koheesiorahoitusta ei saa keskustan mukaan leikata muiden alueiden tukemiseksi.
– Koheesiopolitiikan rahoitus on kehittämisrahoitusta, eikä sitä ei tule käyttää sotilaallisen liikkuvuuden parantamiseen ilman kompensaatiota itäiselle Suomelle.