Joulu pysyy kaupan myyntipiikkinä – veronpalautukset vauhdittavat shoppailua
Vaikka tämän joulun euromääristä on vielä liian aikaista puhua, joulu on säilyttänyt paikkansa vähittäiskaupan tärkeimpänä sesonkina.
– Edes arvailuja euroista on mahdoton vielä sanoa, mutta joulukuun myynnin kasvu on jo useita vuosia ollut 25 prosenttia keskiarvoa suurempaa, edunvalvoja Tuula Loikkanen Kaupan liitosta sanoo.
Loikkanen arvioi, että joulukauppa voisi kasvaa tänä vuonna 1–2 prosenttia.
Vuoden 2016 joulukuussa koko vähittäiskaupan arvonlisäverollinen myynti oli lähes 4,7 miljardia euroa eli 1 016 euroa jokaista Suomessa asuvaa vähintään 15-vuotiasta kohden.
Loikkasen mukaan kasvu on suurinta korujen ja muiden kultasepän tuotteiden myynnissä. Myös kirjoja, leluja ja pelejä myydään paljon ja koteihin hankitaan vaatteita ja kodinkoneita.
Kauppa saa osansa suomalaisille maksetuista 2,6 miljardin euron veronpalautuksista. Keskimääräinen palautus on 712 euroa, mikä on yli 50 euroa enemmän kuin vuosi sitten.
Joka kolmas veronpalautusta saava käyttää ainakin osan summasta joululahjoihin.
Kaupan kannalta läpi vuoden jatkuva tasainen myynti olisi myyntipiikkejä parempi vaihtoehto. Tuula Loikkanen muistuttaa, että myyntipiikit aiheuttavat muun muassa työvoimakuluja.
Toisaalta jo nyt on nähtävissä hienoista myynnin aloituksen siirtymistä marraskuun puolelle. Isänpäivä ja Black Friday -kampanjointi vauhdittavat marraskuun kauppaa.