Ilmastokeskusteluun tunkee bensan ja dieselin käryä – Zyskowicz huolestui muutosvastarinnasta
Ilmastopolitiikan kiristyminen alkaa aiheuttaa yhä enemmän tyytymätöntä nurinaa autoilijoiden liiallisesta kurittamisesta veroin ja maksuin.
Autoilun kustannusten ja bensapopulismin mahdollinen nousu vaalipuheenaiheeksi näkyi selvästi, kun eduskunta pääsi budjettikeskustelussaan ympäristöministeriön pääluokkaan.
Vienoa bensan- ja dieselinkäryä alkoi leijailla salissa siihen malliin, että kokoomuksen Ben Zyskowicz näki tarpeelliseksi puuttua asiaan.
Zyskowicz totesi, että jopa hänen kaltaisen vanhan jäärän on todettava, että ilmastonmuutos on totta. Hän sanoi, ettei ole yhtä optimistinen kuin muutamat äänessä olleet edustajat siitä, että Suomi varmasti panostaa riittävästi asiaan.
– Olen huolissani siitä, että Suomessakin – muista maista puhumattakaan – keskustelu eri keinoista ilmastonmuutoksen torjuntaan johtaa siihen, että kaikki ne, joita nämä keinot koskevat kielteisellä tavalla, asettuvat vastahankaan.
Autoilun puolustajia löytyi salista useammastakin puolueesta ilmastopolitiikan pyöreästä pöydästä eduskunnassa poistuneiden perussuomalaisten lisäksi.
SDP:n Mika Kari huomautti, että kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöistä autoilun osuus on noin 92 prosenttia, vesiliikenteen neljä, lentoliikenteen kaksi ja raideliikenteen reilu prosentti.
– Kuitenkin tässä julkisessa keskustelussa dieselautoilijoita rokotetaan korkeilla polttoainehinnoilla ja myös autojen arvonalennuspuheilla, vaikka edelliset hallitukset ovat määrätietoisesti kannustaneet kansalaisia ostamaan dieselautoja tässä pitkien etäisyyksien Suomessa.
Kari huomautti, että dieselautoilijoita rokotetaan, vaikka uusi dieselteknologia puhdistaa varsin tehokkaasti prosessissa syntyviä kasvihuonepäästöjä ja muita myrkkyjä.
– Mitä hallitus aikoo tehdä, ettei myöskään autojen maahantuojille ja kansalaisille koidu tästä kohtuutonta haittaa? Kansalaisille myös auton arvon alennus on omaisuuden arvon alennus, Kari muistutti.
Keskustan Hannu Hoskonen paheksui sitä, että kymmenvuotiaalla hyväkuntoisella autolla ajavia syyllistetään ilmaston pilaamisesta.
– Näin ei suinkaan ole. On kaikkein paras ympäristöteko, että pidämme itse ne automme kunnossa vaikka se olisi kymmenen vuotta vanha.
Hoskosen mielestä auto kannattaa ajaa loppuun, viedä romuttamoon ja ostaa sitten uusi.
– Se on paras ympäristöteko, koska se vanhakin auto on rakennettu joskus ja siihen on käytetty valtava määrä luonnonvaroja.
Asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) sanoi haluavansa tuoda itse ilmastokeskusteluun toivon ilmapiirin.
– Vaikka haaste on hurja, pelottavakin, niin silti meillä on nimenomaan toivoa, kun toimiin ryhdytään ja tartutaan, ja täytyy uskoa siihen tulevaisuuteen.
Tiilikaisen mukaan biopolttoaineiden riittävyydestä on huolehdittava, jotta pystytään alentamaan olemassa olevienkin autojen päästöjä käyttöiän kuluessa.
Juuri siksi hallitus on panostanut uusiutuviin, vähemmän päästöjä aiheuttaviin polttoaineisiin, hän selvitti.
Tiilikainen sai edustajilta koko salin leveydeltä kiitosta työstään Katowicen ilmastokokouksessa. Myös muun muassa panostuksia kansallispuistoihin kiiteltiin kautta linjan.
Tiilikainen puolusti salissa ympäristöministeriön budjettia tällä erää viimeistä kertaa.
Johtavana ympäristöpuolueena itseään pitävät vihreät eivät yleensä muiden puolueiden ympäristöministereille ole juuri tunnustusta antaneet, mutta Tiilikainen näyttää olevan poikkeus.
Vihreiden uusmaalainen kansanedustaja Johanna Karimäki jopa kiitti puheenvuoronsa lopuksi Tiilikaista työstään ministerinä.
– Olette tehnyt parhaanne ja arvostan työtänne, Karimäki päätti.
Korjaus 19.12. klo 12.20: 7. kpl Mika Karin kommentissa kotimaan kasvihuonepäästöt kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöiksi.