Huoli valeuutisista ja valemedian vaikutuksesta on kasvanut
Suomalaisten huoli valeuutisten ja valemedian vaikuttamisesta mielipiteisiin on voimistunut. Tämä ilmenee Sanomalehtien Liiton tilaamasta tutkimuksesta. IRO Research Oy:n tekemä tutkimus ajoittuu loka-marraskuulle ja siinä seurataan uutismedian muutosta.
Suomalaisista 77 prosenttia uskoo valeuutisten ja valemedian vaikuttavan vahvasti mielipiteisiin. Osuus on neljä prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuotta aiemmin.
Valtaosa suomalaisista uskoo myös, että tasapuolisella ja kattavalla tiedon saatavuudella voidaan merkittävästi estää eriarvoistumista. Näin ajattelee 74 prosenttia vastaajista.
Samaan aikaa huoli yhteiskunnan eriarvoistumisesta on vahvistunut. Vastaajista 75 prosenttia uskoo yhteiskunnan eriarvoistuvan yhä nopeammin ja yhteiskunnallisten vastakkainasettelujen yleistyvän (76%).
Valtaosa vastaajista (90%) kokee sanomalehdet sekä painetun että digitaalisen yleissivistyksen kannalta tärkeimmäksi mediaksi.
Seuraavaksi nousee tv-kanavat verkkopalveluineen (78%) ja kolmantena ovat radiokanavat verkkopalveluineen (62%).
Sanomalehti on selkeä ykkönen kaikissa ikäryhmissä. Sosiaalista mediaa pitää yleissivistyksen kannalta tärkeänä 15 prosenttia suomalaisista.
Tutkimuksessa on vuosittain seurattu myös kansalaisten luottamusta suomalaisiin toimittajiin.
Luottamus on vuodessa noussut kuusi prosenttiyksikköä. Suomalaisista 66 % kertoo luottavansa suomalaistoimittajiin.
Luottamus on ollut nousussa, sillä esimerkiksi vuonna 2014 vain joka toinen vastaaja ilmoitti luottavansa suomalaistoimittajaan.
IRO Research Oy:n toteuttama Yhteisöllistyvä media -tutkimus toteutettiin internetissä valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa.
Otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan vastaamaan 15–74-vuotiaita suomalaisia valtakunnallisesti.
Tutkimushaastatteluja tehtiin 1000. Virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.