Huipputapaamisen näkyvyyttä selvitettiin: yli 340 000 uutisjuttua, Helsingille jopa miljardiluokan hyöty
Heinäkuun huipputapaaminen toi Suomelle ja Helsingille rutkasti kansainvälistä näkyvyyttä, selviää ulkoministeriön ja Helsingin kaupungin teettämistä media-analyyseistä.
Seurantajaksolla 2.–20. heinäkuuta kansainvälisiä digitaalisen uutismedian artikkeleita kertyi yli 343 000 kappaletta, ja niiden yhteenlaskettu potentiaalinen tavoittavuus oli 342 miljardia näyttökertaa. Eniten artikkeleita julkaistiin Yhdysvalloissa, Venäjällä ja Britanniassa.
Suurin osa artikkeleista keskittyi luonnollisesti tapaamisesta kertomiseen. Helsinki ja Suomi mainittiin jutuissa kuitenkin yleensä joko neutraalissa tai positiivisessa sävyssä.
Näkyvyyttä saivat erityisesti Helsingin Sanomien kampanja, mielenosoitukset sekä kokouksen inspiroima olut. Myös mediakeskuksena toimineesta Finlandia-talosta kirjoitettiin selvitysten mukaan lukuisia ylistäviä artikkeleita.
Analyysien perusteella Helsingin tapaamisesta saama näkyvyys on laskennalliselta arvoltaan yli kolme miljardia euroa.