Hirviöitä, historiaähkyä ja herkistelyä – vaalimainosten viesti jää epäselväksi, dosentti arvioi
Puolueiden vaalivideoita ei voi tällä kertaa väittää toistensa kopioiksi. Perussuomalaisten videolla hirviö jahtaa maan johtajia ja keskustan versiossa herkistellään rakkaudella kotimaata kohtaan.
Suomenmaa pyysi visuaalisen viestinnän tutkijaa, dosentti Päivi Hovi-Wasastjernaa arvioimaan, miten viisi suurinta puoluetta onnistui vaalivideoissaan.
SDP:n mainoksessa bussipysäkillä seisovat ihmiset ovat huolissaan ilmastonmuutoksesta, lääkäriin pääsystä, koulutuksesta, toimeentulosta ja turvallisuudesta. Pysäkille pölähtää bussi, jota ohjaa puoluejohtaja Antti Rinne.
– Meillä taitaa olla sama suunta. Tulkaahan kyytiin, Rinne sanoo.
Hovi-Wasastjernan mielestä epävarma taitaa olla -muotoilu pilaa kokonaisvaikutelman.
– Lauseen pitäisi olla selkeä ”meillä on sama suunta”, ja sitten ihmiset nousisivat topakasti kyytiin.
Bussin käyttäminen on Hovi-Wasastjernan mielestä ongelmallista, koska tulee mieleen, onko SDP:n kannattajakuntaa vain yksi bussillinen.
– Tämä ei nouse poliittisena mainoksena kovin korkealle.
https://www.youtube.com/watch?v=9lN9Wsrrbho
Kokoomus kertoo luottavansa Suomeen. Vaalivideo lähtee liikkeelle talvisodasta. Suomalaiset ovat hoitaneet aina hommansa, ja Suomesta on tullut yksi maailman parhaimmista maista, videolla kerrotaan.
– Sillä aina, kun suomalaisille on edellytykset annettu, Suomi on kohonnut. Niin se on ollut, ja niin se on tulevaisuudessakin. Tästä kokoomus haluaa pitää huolen, puheenjohtaja Petteri Orpo sanoo lopuksi.
Päivi Hovi-Wasastjernan mukaan kokoomuksen videossa on aivan liikaa kuvia, mukaan on ympätty kaikkea sotakorvauksista ja Lasse Virénin kaatumisesta lähtien.
Historiaähkyssä nykypäivä ja tulevaisuuden visio loistavat poissaolollaan, lukuunottamatta viittausta ilmastonmuutokseen.
– Katsoja odottaa, milloin päästään kokoomuksen visioon. Video aloitetaan liian kaukaa historiasta eikä siinä päästä tulevaisuudenkuviin, dosentti toteaa.
Keskustan videolla näkyy ihmisiä vauvasta vaariin sekä suomalaisia maisemia. Musiikkina soi Petri Laaksosen säveltämä ja Anna-Mari Kaskisen sanoittama kappale Minä rakastan tätä maata.
Videolle sovitetun kappaleen laulaa Sibelius-lukion abiturientti Helmi Antila. Lopussa lukee keskustan vaalislogan Suomen arvoisia tekoja.
Hovi-Wasastjerna ei löydä keskustan mainoksesta riittävästi sanomaa vaalimainokseksi.
– Sanotaanko siinä itse asiassa paljon mitään? Jäi vain olo, että musiikki oli miellyttävää eivätkä kuvat pahemmin ärsyttäneet.
– Nykyaika ei salli liiallista julistavuutta, mutta tässä katsojan odotetaan tulkitsevan videota. Se on tehty samanhenkisille ihmisille.
Hovi-Wasastjerna näkee itse keskustan mainoksessa perinteisiä arvoja, jotka kiteytyvät alku- ja loppukuvissa näkyvään nuoreen maanviljelijään.
Dosentti kiinnitti huomiota siihen, että laulun sanojen ja kuvien rytmitys ei ollut kohdallaan.
– Lauletaan kesän loistosta ja videolla näkyy kuvaa vanhasta miehestä ja liikenteestä.
Keskustan vaalivideo jää Hovi-Wasastjernan mielestä valjuksi, mutta siinä on kuitenkin tavoiteltu jotain uudenlaista.
– Vaalimainonnan historiaakin olen tutkinut, mutta minulle ei tule mieleen ihan vastaavaa.
Perussuomalaiset on tehnyt lähes seitsemän minuutin pituisen lyhytelokuvan V niin kuin ketutus. Puoluejohtaja Jussi Halla-aho lukee siinä sarjakuvaa, jossa ahneet johtajat pilaavat onnellisen maan ja kansa kärsii.
Johtajat hankkivat rikkauksia lähipiirilleen, kutsuvat maailman enemmän ja vähemmän hädänalaiset Suomeen, lahjovat toimittajat ja vaientavat toisinajattelijat. Lopulta kansan vihasta kasvaa hirviö, ketutuksen ruumiillistuma. Väkivallalta ei säästytä hirviön mekastaessa.
Hovi-Wasastjernan mielestä video on selkeä ylilyönti, joka kääntyy itseään vastaan.
– Väkivaltainen käänne muuttaa sen katsojan mielessä vastenmieliseksi, dosentti uskoo.
– Videota yritetään laimentaa sillä, että Halla-aho kääntää sarjakuvakirjan sivun kiinni ja puhuu äänestämisestä.
Hovi-Wasastjernan mieleen tuli taannoinen SAK:n kohua herättänyt vaalimainos, jossa Oiva Lohtanderin esittämä ruualla mässäilevä porvari alisti työntekijöitä.
Perussuomalaiset menivät Hovi-Wasastjernan mukaan nyt samalle linjalle. Yritetään vaikuttaa huumorin varjolla, mutta siinä ei onnistuta.
Vihreiden pian julkistettavassa vaalivideossa iskulause on Näytä luontosi.
Lapsi puuhailee koululuokassa, tapaa syrjäytyneen sekä naisparin ja juoksee metsään. Teksteihin nostetaan vastakohtia kuten tasa-arvo vai taantumus ja kansallisaarre vai kauppatavara.
– Valinta on sinun. Näytä luontosi ja äänestä vihreitä, puheenjohtaja Pekka Haavisto tiivistää lopuksi.
Hovi-Wasastjernan mielestä kuvamateriaali on sopuisaa. Häntä kuitenkin häiritsee lapsen käyttäminen mainoksen pääroolissa.
– Tässä ei löydetä muuta tulevaisuuden symbolia kuin lapsi. Muuten video on toteava. Vastakohtia näytetään teksteissä, mutta ei kuvissa.
Hovi-Wasastjerna ei osaa nostaa parasta videota viiden joukosta. Häntä hieman ihmetyttää, miten puolueet eivät ota opiksi poliittisen mainonnan kahdesta tärkeästä periaatteesta.
Poliittisessa mainoksessa pitäisi olla selkeä sanoma äänestäjälle ja sen pitäisi erottua muista puolueista myönteisellä tavalla, dosentti tiivistää.