Hävittäjähanke loksahtaa tiistaina askeleen eteenpäin
Hornet-hävittäjien vuosia kestävässä seuraajahankkeessa (HX) saavutetaan ensi tiistaina uusi virstanpylväs kun takaraja Suomen tietopyyntöön (RFI) vastaamiselle umpeutuu. Kahden hävittäjätarjokkaan edustajien kommenteista päätellen koneista ja kaikesta niihin liittyvästä on kysytty liki kaikki mahdollinen.
– He ovat laatineet hemmetinmoisen RFI:n, naurahtaa F-35-hävittäjää valmistavaa Lockheed Martinia edustava Mark Pranke.
Eurofighter Typhoonin valmistajiin kuuluvan BAE Systemsin Mark Parkinson kuvailee Suomen tietopyyntöä ”ehkä perusteellisimmaksi, jonka olemme nähneet”. Sadoissa kysymyksissä liikutaan paljolti salaisen tiedon alueilla ja HX-hankkeen puuhamiehillä riittää vastauksissa sulateltavaa ennen kuin varsinaiset tarjouspyynnöt lähtevät maailmalle alkuvuodesta 2018.
Pranken mukaan tietopyynnön laajuudesta huolimatta perusviestin hävittäjävalmistajalle voi tiivistää lyhyesti:
– Esittelemme teille joukon mahdollisia tilanteita, joita me (Suomen ilmavoimissa) kohtaamme. Kertokaa meille, miten te ne ratkaisisitte?
Monella hävittäjävalmistajalla on jo edustajansa Suomessa, mutta yhteydenpito hankkeessa on muodollisesti Suomen ja koneita valmistavien maiden hallitusten välistä. Hävittäjähankkeen edistymisestä informoitiin torstaina myös eduskuntaa, kun muun muassa Ilmavoimien komentaja Kim Jäämeri kävi puolustusvaliokunnan kuultavana.
Itse hävittäjien, niiden asearsenaalin sekä kokonaiskustannusten lisäksi Suomen lopullisessa päätöksessä painaa myös turvallisuuspolitiikka eli halutaanko hankinnassa sitoutua johonkin tiettyyn maahan. Siihen ei valmistajilla ole mahdollisuutta vaikuttaa.
Koneiden mahdollista kokoonpanoa Suomessa ovat väläytelleet sekä Jas Gripeniä valmistavan Saabin että Eurofighterin edustajat. Mark Pranken mukaan F-35-koneita kootaan Yhdysvaltain lisäksi myös Italiassa ja Japanissa, mutta vielä on liian aikaista sanoa, tulisiko sama mahdollisesti kyseeseen myös Suomen tapauksessa.
HX-hankekoordinaattori Lauri Puranen arvioi kesällä, että kaikki viisi ehdokasta ovat vastaamassa tietopyyntöön. Yhtiöiden aktiivisuudessa vaikuttaa kuitenkin olevan huomattavia eroja. Lockheed Martinin ja BAE Systemsin lisäksi myös Saab on ollut Suomessa näkyvästi liikkeellä.
Rafale-hävittäjää valmistavan ranskalaisen Dassault’n ja Super Hornetia valmistavan Boeingin osalta on ollut huomattavasti hiljaisempaa. Yhtiöillä ei HX-hankesivuston mukaan toistaiseksi ole suomalaisia viestintätoimistoja tai muita tahoja edustajinaan.
Nykyisen Hornet-kaluston valmistaneella Boeingilla on tietysti Suomesta paljon kokemusta. Toisaalta yhtiö on viestittänyt valmistautuvansa luopumaan hävittäjätuotannosta kokonaan lähivuosina.