Hallitukselta raiteisiin ja väyliin yli 160 miljoonaa lisää tänä vuonna – tunnin junista päätöksiä myöhemmin odottaa
Uusi hallitus lisää määrärahoja erityisesti raiteiden ja väylien kunnostamiseen yli 160 miljoonaa euroa tänä vuonna.
Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) ja liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) esittelivät tiistaina hallituksen ensimmäisen lisätalousarvioesityksen.
Odotetut päätökset nopeista junayhteyksistä länteen, itään ja pohjoiseen ovat Marinin mukaan luvassa vasta myöhemmin, sillä niiden valmistelu hankeyhtiöineen vie aikaa.
– Nyt laitetaan liikkeelle hankkeita, joilla pyritään parantamaan nimenomaan elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja joilla on selvästi vientiä parantavia vaikutuksia, Lintilä kuvaili tiedotustilaisuudessa.
Perusväylänpitoon eli erilaisiin pienempiin parannuksiin radoilla varattiin lisätalousarviossa 40 miljoonaa euroa. Useilla rataosuuksilla uusitaan turvalaitteita.
Liikenteen kehittämishankkeille varattiin 71 miljoonaa, joista pääradan kehittämisen suunnitteluun varataan 11 miljoonaa euroa.
– Nykyisen pääradan korjaus on välttämätöntä, Marin sanoi ja lisäsi, että tällä ei ole suoraa yhteyttä suunnitteilla oleviin Helsingin ja Turun ja Helsingin ja Tampereen välisiin nopeisiin junayhteyksiin.
Hänen mukaansa mitään linjauksia ei ole vielä tehty esimerkiksi siitä, mitä kautta raiteet kulkisivat Helsingin ja Tampereen välillä, kun puhutaan tunnin yhteydestä.
Nyt päätetyn määrärahan jälkeen kehittämisrahaa on jäljellä noin 800 miljoonaa euroa. Hallitusohjelmassa varattiin uusiin hankkeisiin reilu miljardi euroa tällä hallituskaudella.
– Siinä on liikenneministeriöllä keskeinen rooli, kun aletaan niitä hankkeita laittamaan järjestykseen, Lintilä sanoi.
Marinin mukaan ministeriössä polkaistiin maanantaina alkuun 12-vuotinen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma.
Tavoitteena on, että hallituskauden puolivälissä olisi olemassa parlamentaarisesti valmisteltu näkemys siitä, minkälaisia hankkeita ja millä kriteereillä aloitetaan 12 vuoden aikana.
Hallitus myös sitoutuu nyt aloitettavista töistä myöhemmin lankeaviin maksuihin.
Perusväylissä hankkeiden kokonaiskustannus on 259 miljoonaa euroa. Liikenteen kehittämiseen annettava valtuus on 352 miljoonaa euroa.
Hankkeita ovat muun muassa Kouvola–Kotka-radan parantaminen, Iisalmen kolmioraide, Hämeenkyrön ohitustie ja valtatie kahdeksan ohituskaistat Mynämäellä ja Luvialla.
Talousarvion tulopuolelle tehdään 298 miljoonan euron lisäys. Tämä johtuu Lintilän mukaan lähinnä tulo- ja pääomaverojen odotettua korkeammasta kertymästä.
– Tässä on aika moni jo ehtinyt sanoa reilun kahden viikon hallitustyöskentelyn jälkeen, että hallitus on tuhonnut Suomen talouden. Me pystymme vähentämään lainanottoa 136 miljoonaa tämän lisäbudjetin jälkeen, Lintilä huomautti.
Valtio ottaa tänä vuonna velkaa 1,7 miljardia euroa.
Juttu päivitetty kauttaaltaan.