Fintraffic ja Finavia haluavat lennonjohdon toimivan etänä – "tuo joustoa erityisesti alueellisille lentoasemille"
Lennonvarmistuspalveluita tuottava Fintraffic ja lentoasemayhtiö Finavia valmistelevat yhdessä etälennonjohdon ottamista käyttöön, kertoo Fintraffic.
Yhtiön mukaan etälennonjohdon avulla voidaan parantaa lentoliikenteen palveluiden laatua ja tehokkuutta sekä tukea alan toipumista pandemiakriisin jälkeen.
Etälennonjohdon avulla palveluja voidaan tuottaa yhdelle tai useammalle lentoasemalle. Digitaalista teknologiaa hyödyntävä etälennonjohto tuo joustoa erityisesti alueellisten lentoasemien palveluaikoihin.
– Alan kaikkien toimijoiden on etsittävä määrätietoisesti tapoja parantaa suomalaisen lentoliikennealan osaamista sekä tuottamiensa palveluiden laatua ja tehokkuutta, arvioi Fintraffic Lennonvarmistuksen toimitusjohtaja Raine Luojus tiedotteessa.
Hänen mukaansa etälennonjohto mahdollistaisi palveluiden tuottamisen joustavasti ja laadukkaasti silloin, kun palveluille on kysyntää.
– Finavialle etälennonjohtohanke on strategisesti tärkeä, sillä sen avulla on mahdollista pitää huolta suomalaisten sujuvista ja hyvistä yhteyksistä maailmalle, kertoo Finavian verkostoliiketoiminnan johtaja Jani Jolkkonen.
Jos valmistelu johtaa hankkeen käynnistymiseen, se parantaisi lennonjohdon varautumiskykyä ja lentoasemien palvelutasoa sekä mahdollistaisi lentoliikenteen palvelutuotannon kustannusten alentumisen. Myös EU-sääntely edellyttää lennonvarmistuspalvelun tuottajilta jatkuvaa toiminnan tehostamista.
Fintraffic ja Finavia ovat hakeneet konseptin kehittämiseen julkista rahoitusta EU:n elpymisrahastosta.
Tavoitteena on edetä yhtiöiden solmimaan aiesopimukseen perustuvassa valmistelussa niin, että järjestelmän käyttöönottoon tähtäävä hanke voisi käynnistyä vielä tämän vuoden aikana.