F-35 ehti viime tingassa Suomen hävittäjätesteihin, koelentäjien lepoaika piti koneet maassa
Lockheed Martinin F-35 on huippu-uudenaikainen monitoimihävittäjä, mutta voisiko Suomi käyttää ja huoltaa sitä itsenäisesti myös kriisin aikana?
Maanantaina Pirkkalassa puhuneiden kauppamiesten vastaus oli vähemmän yllättävästi kyllä – ilman suurempia tarkennuksia.
– Olemme hyvin tietoisia huoltovarmuuden erityisestä tärkeydestä Suomelle. Tekemämme tarjous vastaa hyvin huoltovarmuusjärjestelyyn doktriininne mukaisesti, muotoili eversti David Buchanan F-35-ohjelmasta.
– Yksityiskohdat on parasta jättää keskusteluihin Ilmavoimienne kanssa, hän lisäsi.
Pelko siitä, että verkottuneilla koneilla kerätty operatiivinen tieto valuisi maailmalle, on hänen mukaansa myös turha. Suomen data pysyy Suomen hallinnassa, Buchanan vakuutti
Mitä ainutlaatuista F-35 sitten tarjoaisi? Valmistajan lista on pitkä, mutta ainakin pitkän toiminta-ajan takaavan suuren sisäisen polttoainekuorman, edistykselliset sensorit, niiden tiedon fuusioinnin sekä nopean jakamisen muille koneille sekä tietysti vaikean havaittavuuden tutkassa muun muassa sen ansioista, että aseita voi kuljettaa koneen sisällä.
F-35 on ehtinyt saada mainetta tähtitieteellisen kalliina hankkeena.
Steve Over Lockheed Martinilla esitteli grafiikkaa, jossa yhden koneen yksikköhinta on laskenut korkeuksista jo alle 80 miljoonaan dollariin (73 miljoonaan euroon). Eikä koneita ole tuotettu vasta kuin noin 500 yli 3 000:een nousevasta kokonaismäärästä.
– Olemme hyvin varhaisessa vaiheessa tuotantoketjussa, hän muistutti.
Buchananin mukaan myös käyttökustannukset ovat laskemaan päin, tavoitteena on 25 000 dollarin (23 000 euron) hinta lentotunnille vuonna 2025.
Summa ylittäisi edelleen selvästi nykyisten Hornetien kustannukset, vaikkei vertailu aivan yksiselitteistä olekaan.
F-35:n markkinoijien mukaan niin käyttökuluissa kuin -varmuudessa uudemmat koneet ovat olleet aina aiemmin valmistettuja edullisempia ja parempia.
– Suomi saisi käyttöönsä paljon uudempia koneita kuin ne, joilla lennetään nyt, Buchanan muistutti kehityspotentiaalista.
Yhdysvaltain ilmavoimien majuri Jordan LeVine lensi kaksimoottorisilla F-15:llä ja F-22:lla ennen siirtymistä F-35:n pilotiksi. Hän sanoo luottavansa täysin koneen ainoaan moottoriin.
– Olen lentänyt sillä valtamerten yli ja tässä sitä ollaan, LeVine naurahtaa.
Jos ei Saabin Gripen E noussut siivilleen Pirkkalan mediapäivässä reilu viikko sitten, samoin kävi nyt F35A-hävittäjäparille.
Myrskysää ja ilmatankkauskaluston puute johti siihen, että neljästä koneesta kaksi jäi Atlantin taakse ja perille päässeetkin laskeutuivat pari päivää myöhässä sunnuntai-iltana.
Koneita kahdeksan tuntia lentäneet Lockheed Martinin testipilotit olivat siksi maanantaina ohjaamon sijasta lepäämässä.
Yhdysvaltain Helsingin-suurlähettiläs Robert Pence sanoi olevansa ylpeä siitä, että maalla on tarjota kaksi erinomaista ehdokasta Suomen hävittäjäkisaan.
1990-luvun Hornet-kauppoja muistellut lähettiläs totesi, ettei sotatarvikekaupassa ole kyse vain liiketoimesta.
– HX-hanke tarjoaa mahdollisuuden syventää edelleen Yhdysvaltain ja Suomen puolustusteollista yhteistyötä, Pence vihjasi.
Lähettilään näkökulmasta tämä luonnollisesti koskee F-35:n ohella myös Boeingin Super Hornetia, joka saapuu testattavaksi Suomeen ensi viikolla.