Mediatutkimus: Liki jokainen Suomen 15 vuotta täyttänyt lukee sanomalehtiä

Mediatutkimus

Liki jokainen 15 vuotta täyttänyt suomalainen on sanomalehtien lukija. Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan 95 prosenttia tämän ikäryhmän suomalaisista lukee sanomalehtiä.

Sanomalehtien lukeminen on tasapuolista. Ne tavoittavat eri ikäryhmien aikuisista ja nuorista 92–97 prosenttia. Lähes sama tavoittavuus on myös eri ammattiryhmissä ja eri tuloisissa kotitalouksissa.

Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena liki 90 prosenttia suomalaisista, 25–44-vuotiaista vielä useampi.

–  Digitaalisten sisältöjen käyttö on lisääntynyt ennakoidusti, kun monipuolistuneiden esitysmuotojen kiinnostavuus ja jatkuvan uutisseurannan tarve ovat kasvaneet, sanoo Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen tiedotteessa.

Painettua sanomalehteä lukee 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista hieman yli puolet. Yli 65-vuotiaista painettuja lehtiä lukee neljä viidestä.

Kansallisen Mediatutkimuksen toteutti Kantar TNS. Tutkimukseen vastaa vuosittain 23  000 vähintään 15-vuotiasta suomalaista.