Eduskunnassa haluja nostaa kevytautojen nopeutta – Berner kannusti pohtimaan asiaa
Eduskunnassa on haluja nostaa niin sanottujen kevytautojen maksiminopeutta esitetystä 45 kilometrin tuntinopeudesta 60 kilometriin tunnissa.
Hallituksen esityksen lähetekeskustelussa useat liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet ja muut salissa olleet edustajat pohtivat, pitäisikö kevytauton nopeutta nostaa.
Liikennevaliokunnan varapuheenjohtaja Markku Pakkanen (kesk.) huomautti, että 45 kilometrin huippunopeus johtaisi siihen, että traktorilla voisi ohittaa kevytauton, ja nuoret ajavat molempia.
Pakkanen piti tärkeänä, että nopeuden nostamista pohditaan vielä valiokunnassa ja samaa mieltä olivat monet muutkin edustajat sekä oppositiosta että hallitusrintamasta.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoi, että lakiesityksen valmistelussa keskusteltiin paljon siitä, onko oikea nopeus 45 vai 60 kilometriä tunnissa.
– Molempiin ratkaisuihin on päteviä argumentteja. Ja pyydänkin, että valiokunta tätä vielä pohtii ja katsoo läpi, miltä nämä argumentit näyttävät.
Bernerin mukaan 45 kilometrin tuntinopeus on turvallisempi jalankulkijalle, ympäristölle ja nuorelle itselleen.
– Liikenteen sujuvuuden näkökulmasta 60 kilometriä tunnissa saattaa olla turvallisempi, mutta tämäkin vaihtelee eri teiden ja olosuhteiden mukaan. Tämä ei ole yksinkertainen kysymys, ja se vaatii varmasti vielä läpikäyntiä ja harkintaa.
Perussuomalaisten Rami Lehto näki, että nostamalla kevytauton huippunopeus 60 kilometriin tunnissa, kevytauto kelpaisi monessa perheessä kakkosautoksi, mihin mopoauto ei sovi.
– Perheen kauppakassi kävisi sekä nuorisolle että vanhemmille. Nythän moni vanhempi ei halua siihen pyörillä varustettuun tupperwaara-kippoon mennä, kun se on epäturvallinen eikä kulje tarpeeksi lujaa, ehkä voi hävettääkin.
Keskustan Eeva-Maria Maijala oli käynyt aamulla muutaman liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenen kanssa koeajamassa nopeusrajoittimella varustettua autoa.
– Ja kyllä minäkin yritin kaasua painaa oikein lujasti — mutta niin kuin olisivat jarrut olleet päällä. Ei sillä kerta kaikkiaan päässyt sen nopeammin, vaikka kuinka yritti ajaa. Todella hyvä homma.
Maijala sanoi voivansa päästää omankin lapsensa kevytauton kyytiin.
– Oli tosiaan turvallisen tuntuista istua siellä sisällä, ja tuntui, että tämmöinen sen auton pitää ollakin. Että minkään mopoauton kyytiin minä en omaa lastani haluaisi laittaakaan.
Lainmuutoksella käyttöön tulisi uusi kansallinen T-ajoneuvoluokan ajoneuvoryhmä, kevytauto, eli henkilöauto, jonka nopeus on rajoittimella rajattu enintään 45 kilometriin tunnissa.
Esityksen taustalla on tarve tarjota turvallisempi vaihtoehto rakenteeltaan heppoisille mopoautoille, joilla on ajettu useita pahoja ihmishenkiä vaatineita kolareita.
Kevytauton pitäisi olla otettu käyttöön vuoden 2014 jälkeen ja ensimmäisen käyttöönottovuoden päättymisestä saisi olla kulunut enintään kymmenen vuotta. Sen jälkeen auto on muutettava takaisin henkilöautoksi, jos sen käyttöä halutaan jatkaa.
Kevytauton kuljettaminen edellyttäisi mopoautoja vastaavasti AM-luokan ajo-oikeutta.
Liikenneministeri Berner sai eduskunnalta runsaasti kiitosta esityksestä, joka parantaa osaltaan nuorten liikenneturvallisuutta ja liikkumismahdollisuuksia varsinkin maaseudulla, jossa riittävää joukkoliikennettä ei ole.
Toisaalta uudistusta moitittiin siitä, ettei se ole kaikilta osin linjassa ilmastotavoitteiden kanssa. Myös termiä kevytauto vierastettiin, koska kyse on täysikokoisista henkilöautoista. Tilalle tarjottiin muun muassa nuorisoautoa ja hidasautoa.
Berner huomautti, että kevytauto-nimellä viitataan siihen, että muunnettavan auton painolle on asetettu 1500 kilon yläraja.