Berner: Palvelutaso näyttää paikka paikoin jopa paranevan
Lakkautusuhan alle joutuneille junavuoroille on etsitty korvaavia ratkaisuja linja-autoliikenteestä, kertoi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tiistaina eduskunnassa.
Eduskunta keskustelee joukkoliikenteestä tehdystä välikysymyksestä.
Linja-autoliikennettä täydennetään väliaikaisesti junilla vuoden 2016 loppuun saakka niillä väleillä, joilla junaliikennettä ei muuten synny, ministeri kertoi.
Raideliikenteen säilymisen edellytykset tullaan turvaamaan kaikilla yhteysväleillä siihen asti, kunnes henkilöjunaliikenne on avattu kilpailulle, Berner vakuutti.
Ratkaisujen yksityiskohdat tarkentuvat myöhemmin.
Hallituksen tavoitteena on, että henkilöliikenteen kilpailun avaamisen edellytykset ovat olemassa keväällä 2016. On todennäköistä, että uusia rautatieyrityksiä tulee markkinoille vasta vuoden 2017 aikana.
– Koska Suomi on harvaan asuttu pitkien etäisyyksien maa, on odotettavissa, että kaikkialle markkinaehtoisia palveluja ei synny tai niitä syntyy vain vähän. Palveluiden saatavuus on turvattava siten, että kansalaisten yhdenvertaisuus ja alueellinen tasapuolisuus turvataan.
Tasapainoiseen lopputulokseen päästään määrittämällä asiakkaalle vähimmäispalvelutaso, Berner linjasi.
Ministeri kertoi eduskunnassa tarkasti, miten lakkautusuhan alle jääneiden junavuorojen korvaaminen on edistynyt.
Helsingin ja Karjaan välillä liikennöivän Y-junan lopettaminen vaikuttaa etenkin siuntiolaisiin ja inkoolaisiin työ- ja opiskelumatkalaisiin.
Käsittelyssä on ratkaisu, jossa liikenne- ja viestintäministeriö valtuuttaisi Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän ja Siuntion kunnan hankkimaan junaliikennettä Helsingin ja Karjaan välille.
Tampereen ja Keuruun välille on haettu yhtä linja-autoliikenteen reittiliikennelupaa, jolla liikennöidään kolme päivittäistä vuoroparia ja joka siten korvaa valtaosan lakkautettavasta junaliikenteestä.
Jyväskylä–Haapamäki–Seinäjoki-välille on haettu kahta reittiliikennelupaa, joilla saadaan lakkautettava junaliikenne korvattua.
– Palvelutaso näyttää paikka paikoin jopa paranevan näillä seuduilla, Berner arvioi.
Joensuun ja Nurmeksen välille on haettu reittiliikennettä, joka korvaa hyvin lakkaavat junavuorot.
Myös Joensuun ja Pieksämäen sekä Joensuun ja Helsingin välille on kumpaankin haettu yhtä reittiliikennelupaa, jotka korvaavat aiemmin Pieksämäen ja Joensuun välillä liikennöidyn junayhteyden.
Kajaanin ja Oulun välille on haettu reittiliikennelupaa, joka korvaa väliltä poistuvan yhden junavuoron.