Analyysi: Kokoomus nakertaa sote-uudistusta – johtaako Vapaavuori Helsinkiä vai koko Suomea?
Kokoomusta näyttää harmittavan, ettei sen viime hallituskaudella maakuntien keskuskaupunkien varaan rakennettu sote-uudistus toteutunut. Yritys tyssäsi perustuslakiin.
Samoin kävi kokoomuksen tällä hallituskaudella ajaman uudistukseen liittyvän valinnanvapauden.
Lakiesitystä kirjoitetaan parhaillaan uusiksi ja kiristyskeinona mieleisen esityksen saamisessa puolue horjuttaa uudistuksen toista kivijalkaa maakuntauudistusta.
Kokoomuksen ministerit seisovat ainakin julkisesti edelleen hallituksen linjausten takana.
Pahan pojan roolin maakunnille suunniteltujen tehtävien torjumiseksi on ottanut Helsingin pormestariksi kevään kuntavaalien jälkeen noussut Jan Vapaavuori (kok.).
Hänen masinoimaansa 21 suurimman kaupungin johtajan tapaamista on sanottu kapinakokoukseksi. Vapaavuori on kiistänyt, että kyse olisi kapinasta.
Viime viikolla pidetty kokous vaati työllisyys- ja yrityspalveluja maakuntien sijasta kuntien vastuulle.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen säilyttämistä kunnilla eli koko sote-uudistuksen kaatamista ei sentään vaadittu.
Vapaavuori nousi kuntavaaleissa äänikuninkaaksi ja on esiintynyt sen mukaisesti.
Vellit ja puurot ovat välillä menneet sekaisin siinä, että johtaako hän Helsinkiä vai koko Suomea.
Vaalitulos antoi Vapaavuorelle hyvän aseman jatkaa kokoomuksen tavoitteiden ajamista myös valtakunnallisesti.
Kokoomuksen puheenjohtajan Petteri Orpon on täytynyt ainakin tietää ellei suorastaan juonia operaatiota Vapaavuoren kanssa.
Samalla Orpo on voinut säilyttää puhtoiset kasvot sote- ja maakuntauudistuksen edistämisessä.
Muita puolueita syytetään vähemmästäkin kaksilla rattailla ajamisesta tai pelin politiikasta, mutta ei kokoomusta.
Äänestäjille kaksinaamainen keinottelu ei ole avautunut ja puolueen kannatus jatkaa nousuaan mielipidemittauksissa.
Sotea on vatuloitu jo kymmenen vuotta.
Eduskunnan perustuslakivaliokunta suositti mietinnössään, että sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuu voi olla ainoastaan valtiolla tai maakunnilla.
Ainakaan kaupunkivetoista uudistusta ei kokoomuksenkaan kannata enää haikailla. Se nyt vain ei käy.
Uudistuspaketin jonkin osa-alueen nakertaminen johtaa helposti siihen, että joudutaan taas lähtemään nollapisteestä.
Pieniä viilauksia kuntien ja maakuntien tehtävien jakoon voidaan varmaankin vielä tehdä, mutta kovin suuret muutokset vaarantavat uudistuksen ja kovalla vaivalla rakennettu paketti pitäisi rakentaa uudestaan.
Kansalaiset joutuisivat samalla uuteen sote-uutisoinnin vyöryyn.
Se voitaisiin tuomita jo jossain kansainvälisessä tuomioistuimessa kansalaisten kiduttamiseksi.