Alatalo vaatii somejäteiltä kunnon korvauksia taiteilijoille
Kansanedustaja Mikko Alatalo (kesk) vaatii hallitukselta toimia, että YouTube ja muut median somejätit maksaisivat taiteilijoille nykyistä suurempia korvauksia.
– Tällä hetkellä suuret kansainväliset mediayhtiöt saavat ylisuurta ansaitsematonta hyötyä toisten tekemästä sisällöstä, erityisesti musiikista ja musiikkivideoista, Alatalo kertoo tiedotteessaan,
Taiteilijat eli sisällöntuottajat eivät Alatalon mukaa saa riittävää hyvitystä teoksistaan, vaikka niiden avulla houkutellaan mainostajat, musiikin kuuntelijat ja videoiden katsojat some-palveluihin.
Alatalon mielestä Suomen hallituksen on vaikutettava EU:ssa niin, että yhtiöiden maksamat korvaukset sisällöntuottajille paranevat nykyisestään, ja niin sanottu arvokuilu (value cap) pienenee.
Suurin osa Suomen mepeistä on jo äänestänyt isompien korvausten puolesta Euroopan parlamentissa, jossa asian käsittely on yhä kesken. Esimerkiksi Suuri Valiokunta voi antaa asiasta lausunnon.
– Hallituksen kanta arvokuiluun on turhan varovainen. Suomi suhtautuu lähes kielteisesti pieniin korvausvaatimuksiin näille satojen miljardien liikevaihdon firmoille, Alatalo arvostelee.
Jos maksat sisällöstä, miten voit kilpailla sellaisen kanssa, joka tarjoaa samaa ilmaiseksi?
Mikko Alatalo
Luovalle alalle halutaan reilua kohtelua.
– Nyt suurimmat hyödynsaajat aineettomassa tuotannossa ovat jakelijat, esimerkiksi YouTube. Taiteilijat eivät rikastu mittavistakaan näyttö- tai soittokerroista, kuten moni luulee. Esimerkiksi YouTube maksaa minimaalisesti verrattuna Spotifyihin – eikä sekään maksa merkittäviä summia, Alatalo muistuttaa.
Nykyisessä EU-sääntelyssä on niin sanottu Safe Harbour -suojalauseke, joka mahdollistaa kuluttajien someen tuoman sisällön käyttämisen kaupalliseen tarkoitukseen ilmaiseksi.
– Tämä merkitsee satojen miljoonien eurojen tulovirtaa pois Euroopasta, tulonmenetyksiä eurooppalaisille taiteilijoille, mediataloille ja kulttuuriyrityksille, Alatalon kirjallisessa kysymyksessä todetaan.
Safe Harbour -lauseke asettaa myös Spotifyn kaltaiset eurooppalaiset sisältöpalvelut kohtuuttomaan kilpailutilanteeseen.
EU:n tavoitteena on rajata Safe Harbour -säädöstä siten, että kilpailutilanne muuttuu reilummaksi.
– Nykytila on digitaalisten markkinoiden markkinahäiriö. Se estää eurooppalaisten sisältöpalvelujen kehitystä. Jos maksat sisällöstä, miten voit kilpailla sellaisen kanssa, joka tarjoaa samaa ilmaiseksi, Aaltalo kysyy.