Ajatko auton renkaat loppuun ennen uusien hankkimista? Lue tämä!
Liikenneturvan kyselytutkimuksen mukaan jopa 97 prosenttia suomalaisista autoilijoista pitää tärkeänä, että auton renkaat ovat hyväkuntoiset.
Saman kyselyn mukaan 30 prosenttia autoilijoista ajaa renkaat kuitenkin mahdollisimman loppuun ennen uusien hankkimista.
– Hieman ristiriitaiselta tämä tulos vaikuttaa. Valtaosa pitää tärkeänä, että auton renkaat ovat hyväkuntoiset, mutta toisaalta iso osa vastaajista sanoo ajavansa renkaat lähes loppuun, Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä ihmettelee tiedotteessa.
Hän muistuttaa, että renkaat ovat turvallisuuden kannalta yksi tärkeimmistä varusteista autossa.
– Ne ovat ainoa kosketuspinta auton ja tien välillä ja niiden kunto voi merkittävästi vaikuttaa ajoneuvon käyttäytymiseen ajon aikana.
Talvirenkaiden vaihto kesäkumeihin houkuttelee jo etelässä. Liikenneturva kuitenkin muistuttaa, että vaihtelevat kelit ja yöpakkaset voivat yllättää Etelä-Suomessakin, joten renkaidenvaihtoa kannattaa harkita tarkkaan.
Talvirenkaita tulee käyttää maaliskuun loppuun asti, mikäli sää tai keli näin edellyttää. Jos olosuhteet ovat talviset ja tiet liukkaita, talvirenkaita on käytettävä maaliskuun jälkeenkin. Auton kuljettaja on vastuussa, että autossa on oikeanlaiset renkaat.
Renkaiden kunto voi merkittävästi vaikuttaa ajoneuvon käyttäytymiseen ajon aikana.
Sami Kivilä Liikenneturvasta
Renkaiden ilmanpaineita tulee seurata noin kerran kuukaudessa. Samassa yhteydessä kannattaa tarkistaa myös renkaiden urasyvyydet.
Lain mukaan talvirenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 3 mm ja kesärenkaiden 1,6 mm, mutta jo ennen näitä lukemia renkaat ovat menettäneet ison osan pito-ominaisuuksistaan.
– Uusissa talvirenkaissa kulutuspintojen urasyvyydet ovat noin 10 mm ja kesärenkaissa noin 8 mm. Urasyvyyksiä on syytä seurata ja hankkia uudet renkaat tarpeeksi ajoissa. Ennakointi kannattaa tässäkin asiassa, Kivilä sanoo.
Hän painottaa, ettei talvirenkaita kannata ajaa loppuun kesärenkaina.
– Vaikka nastattomia talvirenkaita voi käyttää myös silloin, kun nastallisten talvirenkaiden sallittu käyttöaika on ohi, ei niitä ole suunniteltu kesäolosuhteisiin. Kuluneiden kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet erityisesti märällä ja lämpimällä kelillä sekä äkkinäisissä tilanteissa ovat usein verraten huonot. Myös jarrutusmatka on kesärenkaita pidempi.