Tanskassa junaturma – "Meidän täytyi kulkea kuolleiden yli päästäksemme auttamaan"
Kuusi ihmistä kuoli ja 16 loukkaantui junaturmassa Tanskassa keskiviikkoaamuna.
Onnettomuus tapahtui myrskysäässä, kun Ison-Beltin siltaa kulkeneesta tavarajunasta pudonnutta lastia osui vastakkaiseen suuntaan kiitäneeseen matkustajajunaan.
Onnettomuustutkijoiden alustavan arvion mukaan tavarajunan kyydissä ollut rekan perävaunu putosi joko matkustajajunan eteen tai sen kylkeen.
Syytä ilmeisesti tyhjänä olleen perävaunun irtoamiseen ei heti tiedetty, mutta tutkijat pitivät mahdollisena, että erittäin kova tuuli vaikutti asiaan. Juna kuljetti tyhjiä olutpulloja.
Poliisin mukaan molempien junien kuljettajia on kuultu ja sillan videokuvia tarkasteltu turman syyn selvittämiseksi. Lisäksi sukeltajat ovat etsineet sillan alta merestä mahdollisia todisteita.
Kööpenhaminan suuntaan matkalla olleessa matkustajajunassa rauhallinen matkanteko päättyi rajuun jarrutukseen.
– Yhtäkkiä juna alkoi heilua rajusti. Kun katsoin ulos ikkunasta, kipinät lensivät pitkin junan sivuja. Sitten kaikki ikkunat alkoivat rikkoutua. Lasinpalaset lensivät meitä kohti, ja kattopaneelin putosivat. Sitten tuli hiljaista, kertoi junassa ollut 19-vuotias Simon Voldsgaard Töndering Politiken-lehdelle.
Junassa oli 131 matkustajaa ja kolme henkilökuntaan kuuluvaa. Yksikään loukkaantuneista ei ole hengenvaarassa.
Töndering kertoi auttaneensa muiden matkustajien kanssa loukkaantuneita pois pahimmin vaurioituneesta vaunusta.
Viimeisenä ulos kannetulta mieheltä oli murtunut käsi ja kylkiluita.
– Mutta siellä oli vielä muitakin. Meidän täytyi kulkea lattialla kaiken rojun alla makaavien kuolleiden yli päästäksemme auttamaan, Töndering kertoi.
Ison-Beltin silta suljettiin kokonaan onnettomuuden jälkeen, mutta autoliikenne pääsi myöhemmin päivällä käyntiin.
Keskiviikko oli Tanskan viranomaisille muutenkin työläs päivä.
Junaturman ja osaa maata uhkaavan myrskytulvan vuoksi maassa päätettiin kutsua koolle kansallista kriisivalmiutta koordinoiva viranomaisten johtoryhmä Nost.
Poliisin johdolla toimiva ryhmä kutsutaan neuvonpitoon esimerkiksi luonnonilmiöiden tai terrorihyökkäysten takia.
Merenpinnan arvioitiin Tanskassa nousevan normaalitasosta paikoin jopa puolitoista metriä myrskyn jälkiseurauksena. Monissa kaupungeissa varauduttiinkin tilanteeseen hiekkasäkkien ja pumppujen avulla.
– Vesi on ollut pakkautuneena Itämereen, ja vasta nyt se alkaa virrata jälleen takaisin. Tanskan salmet ovat kuin pullonkauloja, mikä johtaa vedenpinnan voimakkaaseen nousuun, sanoo Klaus Larsen Tanskan ilmatieteen laitokselta DMI:stä.
Alfridaksi nimetty talvimyräkkä koetteli Tanskan ja Suomen lisäksi myös Ruotsia, missä pahimmillaan yli 100 000 taloutta oli ilman sähköä.
Ruotsin ilmatieteen laitoksen mukaan puita kaatui runsaasti, koska myrskytuuli puhalsi tavallisesta poiketen pohjoisesta.
Kovinta tuulta mitattiin Gotlannissa, ja kaikki laivavuorot saarelta mantereella oli keskiviikkona peruttu.
Silta Tanskaan Juutinrauman yli oli keskiviikon vastaisena yönä suljettu, mutta avattiin liikenteelle jälleen aamulla.
Tukholmassa myrskytuhot aiheuttivat suuria ongelmia joukkoliikenteelle, kun esimerkiksi kaupungin pohjois- ja koillispuolen joukkoliikenteelle tärkeä Roslagsbanan jouduttiin sulkemaan junaradalle kaatuneiden puiden vuoksi.
Kaatuneet puut ja kova tuuli aiheuttivat ongelmia myös Tukholman metro-, bussi- ja vesiliikenteelle.