Li Andersson: Vasemmistoliitto lähtee vain hallitukseen, joka säilyttää koulutuksen maksuttomuuden
Vasemmistoliiton puheenjohtaja, opetusministeri Li Andersson toteaa, että vasemmistoliitto on vaalien jälkeen valmis lähtemään vain sellaiseen hallitukseen, joka jatkaa lisäsatsauksia koulutukseen ja säilyttää koulutuksen maksuttomuuden.
Andersson sanoi puoluevaltuustopuheessaan, että tilanteessa, jossa suomalaista koulutusta uhkaa ennen kaikkea eriarvoisuus, ei pitäisi olla keskustelemassa korkeakoulujen lukukausimaksuista. Hänen mukaansa Suomelle on kohtalonkysymys, että koulutuksen kunnianpalautusta jatketaan myös ensi vaalikaudella. Viime aikojen keskustelu oppimistuloksista on Anderssonin mukaan tervetullutta.
– Samalla on hieman huvittavaa, että oikeisto-oppositio on nyt näin huolissaan suomalaisten oppimistuloksista. Kysymyksessähän ei ole mikään uusi asia. Oppimistulosten lasku ja eriytyminen on ollut meneillään Suomessa jo yli 20 vuotta. Silti hallitus toisensa perään on leikannut koulutuksesta. Tämän kierteen me pysäytimme, Andersson sanoi.
Koulutuspolitiikassa tehtyjen muutosten näkyminen vie kuitenkin aikansa, joten koulutuksen resursseista on huolehdittava myös jatkossa.
– Tosiasia kuitenkin on, ettei yhdessä kaudessa ehditä korjata vuosikymmenien virheitä.
Suurin muutos on Anderssonin mukaan se, että oppilaiden perhetausta näkyy yhä selvemmin oppimistuloksissa. Samalla koulutustason nousu on pysähtynyt, ja Suomi on lipsahtanut maailman kärkikastista samaan kategoriaan Chilen ja Turkin kanssa, mitä tulee korkeakoulututkinnon suorittaneiden nuorten aikuisten osuuteen väestöstä.
Viime aikojen puheet korkeakoulujen lukukausimaksuista ovat Anderssonin mukaan monella tapaa lyhytkatseisia.
– Jos otamme käyttöön lukukausimaksut, kuinka me pidämme huolen ihmisten mahdollisuuksista opiskella ja pätevöityä työvoimapula-aloille sosiaali- ja terveydenhuoltoon, varhaiskasvatukseen? Kuinka varmistamme kaikkien mahdollisuuden täydentää osaamistaan ja uudelleenkouluttautua muuttuvassa maailmassa?
Andersson moitti myös puheita siitä, että oppimistulokset olisivat seurausta maahanmuuttajataustaisten lasten määrän kasvusta.
– Lapset eivät ole vääränlaisia – koulutusjärjestelmä on, jos se ei riittävästi pysty vastaamaan vieraskielisten oppijoiden tarpeisiin, Andersson sanoi.
Vasemmistoliitto haluaa Anderssonin mukaan kohdentaa oppimisen tukeen 200 miljoonaa euroa, joilla muun muassa pienennetään opetusryhmiä, lisätään pienryhmäopetusta ja lisätään erityisopettajien määrää. Lisäksi tasa-arvorahan pysyvä valtionavustus pitää kasvattaa 80 miljoonaan.