Tulevaisuuden päättäjiltä esimerkkiä viestintään
Vuosi 2019 on ollut kotimaan poliittisella kentällä vilkas. Kahden hallituksen hajoamiset, eduskunta- ja eurovaalit sekä opiskelijoiden edustajistovaalit lähes jokaisessa yo- ja opiskelijakunnassa.
Useiden vaalien sekä jatkuvasti yllättävien poliittisten käänteiden vuoksi vuosi on tuntunut tavallista vuotta pidemmältä. Siinä missä poliittisen toiminnan aikajänne on supistunut voimakkaasti vasta tänä vuonna, on sosiaalisen median mullistamana sähköinen viestintä ollut nopeatempoista jo useita vuosia.
Viestintäkenttä on pirstoutunut, eikä kohdeyleisöä ole niin helppoa tavoittaa kuin vielä 90-luvulla. Viestiin, joka ei edes saavuta kohdettaan, ei voi samaistua. Siksi tarvitsemme useita viestintäkanavia ja uusien kanavien haltuun ottamista.
Uutiset matkaavat maailman ympäri reaaliajassa, ja lähes jokainen on tavoitettavissa sosiaalisen median kautta 24/7/365. Tässä ympäristössä korostuu viestin sisällön rinnalla esittämistapa. Joissain tapauksissa sisältöä tärkeämpää onkin jo se, miten asiansa esittää.
Suomen poliittisessa kentässä etenkin perussuomalaiset ja vihreät ovat onnistuneet ajamiensa asioiden sanoittamisessa ja esiintuomisessa. Tämä heijastuu myös kannatusmittauksiin.
Perinteisesti suurista puolueista etenkin keskusta ja SDP antavat ajoittain hyvin sekavan kuvan ajamistaan asioista ontuvalla some-viestinnällä.
Kömmähdyksiä on sattunut niin Twitterin kuin Instagramin puolella.
Vielä ei ole kuitenkaan liian myöhäistä. Kannattaisiko siis keskustankin kokeilla tuottaa YouTubeen sisältöä hieman Sebastian Tynkkysen, Hjallis Harkimon tai Verkkouutisten BenTV:n tavoin – puhua politiikasta rehellisesti omin sanoin.
Viestinnässä esimerkkiä voivat näyttää tulevaisuuden päättäjät, tämän päivän nuorkeskustalaiset vaikuttajat niin keskustaopiskelijoissa kuin keskustanuorissa.
Kirjoittaja on keskustaopiskelijoiden liittohallituksen jäsen