Sote-uudistuksen ratkaisunhetket
Politiikan syksy on toden teolla käynnistynyt. Koko syksyä ja erityisesti työtämme sosiaali- ja terveysvaliokunnassa leimaa sosiaali- ja terveysuudistuksen kokonaisuudistus. Toiveemme olisi ollut, että tarvittava lainsäädäntö olisi hyväksytty jo viime kesänä. Syksystä on tulossa kiireinen ja työntäyteinen.
Päätimme sosiaali- ja terveysvaliokunnassa lopettaa viimein asiantuntijoiden kuulemiset. Olemme kuulleet maaliskuun jälkeen valinnanvapauslainsäädäntöön liittyen noin 280 asiantuntijaa. Useita asiantuntijoita on kuultu moneen kertaan. Katsoimme, että nyt on aika ottaa lainvalmistelussa seuraava askel.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan on saatava mietintönsä valmiiksi syyskuun aikana. Näin mietintö saataisiin vielä perustuslakivaliokunnan arvioitavaksi ennen lopullista kokonaisuuden hyväksymistä sote-valiokunnassa. Sen jälkeen onkin vuorossa viimeinen askel eli äänestykset suuressa salissa.
Maakunta- ja sote-uudistuksen pitäisi tulla voimaan vuoden 2021 alusta. Maakuntavaalit on tarkoitus järjestää eurovaalien yhteydessä 26. toukokuuta. Lainsäädännön tulisi olla valmis noin puoli vuotta ennen vaaleja.
Aikataulu on kunnianhimoinen ja kireä, mutta täysin mahdollinen. Kuten tiedämme, monella on voimakas poliittinen intressi jarruttaa prosessia.
Jokaisen kansanedustajan yli puoluerajojen on nyt syytä pohtia, mikä on kansalaisille parasta. On surullista, että peruspalvelut ovat päässeet rapautumaan ja terveyskeskusten taso koetaan paikoin niin huonona, että niistä puhutaan yleisesti arvauskeskuksina. Nykyjärjestelmä on tiensä päässä.
Ikääntyvän väestönsä ja kasvavien kustannusten kanssa kamppailevilla kunnilla ei ole riittävää taloudellista kantokykyä vastata laadukkaista peruspalveluista. Sote-uudistus oli välttämätön ja kiireellinen jo vuosia sitten ja on sitä yhä.
Jos joudumme aloittamaan alusta, voimme todennäköisesti olla tässä tilanteessa, näin lähellä päätöksentekoa vasta viiden vuoden kuluttua. Vuosia menee hukkaan, ja viivyttelystä kärsivät lopulta eniten ihan tavalliset suomalaiset.
Syyt, miksi sote-uudistus on tehtävä, eivät viivyttelemällä häviä. Tällä välin yksityistäminen kiihtyisi, sosiaali- sekä terveyspalvelut eriytyisivät ja kustannukset jatkaisivat huimaa kasvuaan. Tätä kehityskulkua keskusta ei halua tukea.
Opposition kritiikki on ollut ärhäkästä, mutta yhtenäinen näkemys vaihtoehdoista puuttuu. Moni malli on jo koeteltu. Ratkaisuina on esitetty jo edellisten hallitusten mahdottomina ja perustuslain vastaisina hautaamia ratkaisuja.
Pääoppositiopuolueen sote-malli todettiin virkamiestenkin toimesta sekavaksi ja täsmentymättömäksi. Samanaikaisesti hallituksella on malli, jolla edetä.
Tämä syksy on ratkaiseva. Me kansanedustajat olemme paljon vartijoina. Uskon, että kansa arvostaa kuitenkin enemmän rakentajia kuin jarruttajia.
Kirjoittaja on keskustan varapuheenjohtaja.