Yritystukien karsintaan liitetään ylisuuria odotuksia
Kansanedustaja Mauri Pekkarisen johtama parlamentaarinen työryhmä perkaa parhaillaan yritystukia.
Ryhmän tehtävä on laatia tiekartta yritystukien uudistamiseksi.
Ryhmän toimeksianto on varsin kunnianhimoinen.
Sen pitäisi laatia yhteisesti hyväksytty pitkän aikavälin suunnitelma, jossa ”yritystukijärjestelmää kehitetään selkeämmäksi, paremmin yritysten uudistumista ja tuottavuutta edistäväksi sekä valtiontalouden kannalta kustannustehokkaammaksi huomioiden energia- ja ilmastostrategian tavoitteet.”
Pekkarisen ryhmältä ei kannata liikoja odottaa. Yritystukien karsintaan on liitetty kautta vuosien ylisuuria odotuksia.
Ensimmäinen erimielisyys koskee jo sitä, mikä määritellään yritystueksi.
Jotkut menoerät on toki helppo tunnistaa valtion budjetista. Sen sijaan niin sanottuja verotukia on vaikeampi mieltää yritysten tukemiseksi.
Esimerkiksi sopii diesel-polttoaineiden alempi verokanta verrattuna bensiinin verotukseen.
Dieseliä tankkaava autoilija ei varmaankaan pohdi, että tässä sitä nautitaan yritystukea.
Myös alennetut arvonlisäverokannat määritellään yritystueksi. Esimerkiksi tästä sopii ruoan alempi arvonlisävero.
Kun laskelmiin otetaan mukaan kaikki verotuet, saadaan näyttäviä otsikoita miljardien eurojen yritystukipotista.
Kulloinenkin oppositio löytää helposti tästä miljardien arvoisesta yritystukipotista rahat hyville uudistuksille, joita kovakorvaiset ja –sydämiset hallitukset eivät silkkaa ilkeyttään halua toteuttaa.
Kulloinenkin oppositio löytää helposti tästä miljardien arvoisesta yritystukipotista rahat hyville uudistuksille, joita kovakorvaiset ja –sydämiset hallitukset eivät silkkaa ilkeyttään halua toteuttaa.
Yritystuista onkin tullut samanlainen taikasana kuin harmaasta taloudesta.
Vaalikausien vaihtuessa uusi oppositio löytää harmaan talouden karsinnasta kymmenien tai jopa satojen miljoonien edestä tilkettä omiin varjobudjetteihinsa.
Tätä taustaa vasten Pekkarisen työryhmä täyttää tehtävänsä, jos se kykenee sopimaan siitä, mitkä yritystuet on syytä ottaa kriittiseen tarkasteluun ja millä aikataululla.
Varsinaisen suurtyön ryhmä tekisi, jos se kykenisi laatimaan toimeksiantonsa mukaisen pitkän tähtäimen tiekartan tukien uudistamisesta, käytännössä karsimisesta.
Minimitavoitteena voisi pitää sitä, että ryhmä kykenisi esittämään yritystukiin edes joidenkin kymmenien miljoonien eurojen uudelleenkohdennuksen yritysten uudistumista ja tuottavuutta edistäviin kohteisiin vielä tämän hallituksen aikana.