Yksityisten parkkifirmojen härski rahastus on saatava loppumaan
Yksityisen pysäköinninvalvonnan maine on Suomessa erittäin huono. Surkeasta arvostuksesta yritykset saavat syyttää suurimmaksi osaksi itseään.
Kukaan ei rakasta pysäköintivirhemaksuja. Se on selvää.
Maksajalle ei ole myöskään merkitystä sillä, onko maksun saajana kunnallinen pysäköintivalvoja tai yksityinen pysäköintiyritys. Jos maksu on aiheellinen, lasku on maksettava.
Ongelmat alkavat siinä vaiheessa, kun asiakas pitää pysäköintivalvontamaksua syystä tai toisesta aiheettomana. Tällaisissa tilanteissa yksityiset pysäköintifirmat heittäytyvät usein näkymättömiksi.
Reklamaatioihin ei vastata – ei sähköpostilla eikä yrityksen sivujen kautta annettavalla lomakkeella.
Tämä on puhdasta taktiikkaa. Tavoitteena on saada asiakas kaikessa hiljaisuudessa maksamaan laskunsa.
Ja usein näin myös käy. Viimeistään siinä vaiheessa, kun lasku on siirtynyt perintäyhtiölle ja sen loppusumma on jo merkittävästi suurempi kuin alkuperäisessä laskussa.
Yritykset ovat oppineet, että kuluttajat eivät tunne omia oikeuksiaan ja väsyvät valittamaan. Ja koska tämä keino toimii, toimintatapaa ei haluta muuttaa moraalisesti kestävämmälle tasolle.
Yksityiset pysäköintivalvontayritykset ovat oppineet, että kuluttajat eivät tunne omia oikeuksiaan ja väsyvät valittamaan. Ja koska tämä keino toimii, toimintatapaa ei haluta muuttaa moraalisesti kestävämmälle tasolle.
SDP:n kansanedustaja Kimmo Kiljunen on tehnyt eduskunnalle lakialoitteen yksityisen pysäköinninvalvonnan lopettamisesta. Hän esittää, että pysäköinninvalvonta palautettaisiin takaisin kunnallisille toimijoille.
Kiljusen aloitteen on allekirjoittanut 122 kansanedustajaa. Allekirjoitusten suuri määrä kertoo karua kieltä alan surkeasta maineesta.
Kiljusen mukaan yksityisten pysäköintivalvontafirmojen toiminta on ylittänyt laillisuuden rajat jakamalla pysäköintivirhemaksuja jopa hälytysajossa olleille poliiseille ja asukkaille, joilla on luvallinen pysäköintipaikka asuntonsa pysäköintialueella.
Yritysten asenteesta kertoo paljon se, että kuluttajien tekemät valitukset eivät ole menneet läpi edes päivänselvissä tapauksissa. Kun yritykset ovat kieltäytyneet palauttamasta maksuja, kuluttajilla ei ole mitään järkeä lähteä hakemaan muutosta oikeusteitse.
Oikeusprosessi on tällaisissa tapauksissa aikaa vievä ja kallis suhteessa valvontamaksun suuruuteen.
Yksityiset pysäköintiyritykset eivät ole lähteneet oma-aloitteisesti muuttamaan omaa toimintatapaansa ankarasta kritiikistä huolimatta.
Kun viesti ei mene perille, yhteiskunnan on pakko tarttua järeisiin keinoihin.
Yksittäisen kansanedustajan tekemä lakialoite menee eduskunnassa harvoin läpi.
Tässä tapauksessa on enemmän kuin toivottavaa, että Kiljusen tekemä aloite pääsee tähän harvalukuiseen joukkoon.