Soten valinnanvapaus ei saa epäonnistua
Asiantuntijat ovat antaneet varsin kriittistä palautetta sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapautta koskevasta lakiesityksestä, joka on parhaillaan lausuntokierroksella.
Hallituksen on syytä ottaa lausuntokierroksen palaute vakavasti ja etsiä vastaukset jopa hallituksen omien asiantuntijoiden esittämään kritiikkiin.
Valinnanvapauden ongelmat eivät yllätä, koska ne kirjattiin jo lausunnoille lähteneen lakiesityksen vaikutusarvioihin. Suurimmat huolenaiheet tiivistyvät kahteen kysymykseen.
Kuinka estetään se, että yksityiset toimijat eivät pääse houkuttelemaan ”halvimpia” eli terveimpiä asiakkaita niin, että sairaimmat ja eniten kustannuksia aiheuttavat asiakkaat jäävät julkisen terveydenhuollon vastuulle?
Tämän huolen taustalla on mahdollisuus, että esimerkiksi työterveyshuollon asiakkaita houkutellaan saman yrityksen ylläpitämien sotekeskusten asiakkaiksi.
Toinen ongelma liittyy koko soteuudistuksen perusajatukseen.
Perusterveydenhoito ja erikoissairaanhoito olisi saatava toimimaan yhtenä kokonaisuutena niin, että potilaita ei pompotella terveysasemien ja sairaaloiden välillä.
Tämän integraation toteuttaminen on haasteellista, kun perustasolle tulee sekä julkisia että yksityisiä toimijoita.
Kolmanneksi ongelmaksi asiantuntijat ovat nostaneet sen, saavatko sosiaalipalvelut riittävän painoarvon sotekeskuksissa.
Valinnanvapauden toteuttamisen haasteet nähtiin itse asiassa jo hallitusneuvotteluissa keväällä 2015.
Valinnanvapauden toteuttamisen haasteet nähtiin itse asiassa jo hallitusneuvotteluissa keväällä 2015.
Hallitusohjelmassa sovittiin soteuudistuksen toteuttamisesta vaiheittain niin, että ensin olisi luotu maakuntahallinto vastaamaan sotepalveluiden järjestämisestä.
Seuraavaksi oli tarkoitus keskittyä järjestelmän rahoituksen uudistamiseen yksikanavaiseksi.
Valinnanvapaus oli tarkoitus tuoda järjestelmään kolmannessa ja viimeisessä vaiheessa.
Lähinnä kokoomuksen vaatimuksesta aikataulua muutettiin matkan varrella niin, että myös kansalaisten valinnanvapaus toteutetaan samaan aikaan koko uudistuksen kanssa vuoden 2019 alusta lähtien.
Aikataulun muutos on nostanut esille jo etukäteen nähtävillä olleet pulmat.
Sotepalveluiden järjestämisen vastuun siirtoa kunnilta maakunnille on pohdittu jo pidemmän aikaa esimerkiksi keskustan aivoriihissä ja erilaisissa asiantuntijaorganisaatioissa.
Valinnanvapaudesta ei vastaavaa valmistelumateriaalia ollut olemassa silloin kun Juha Sipilän hallitus aloitti toimintansa.
Toivottavasti myös kokoomuksessa ymmärretään, että valinnanvapauden toteuttamisen ongelmat pitää oikeasti ratkaista ennen kuin lakiesitys annetaan lausuntokierroksen jälkeen eduskunnalle.
Sisäministeri Paula Risikon maanantaiset lausunnot antavat toivoa, että kokoomuksessa osattaisiin harkita tätä kysymystä asiapohjalta eikä vain ahtaan ideologisesta näkökulmasta.
Sipilän hallituksella ei ole varaa epäonnistua soteuudistuksessa.
Jos ja kun poliittista tahtoa on, valinnanvapauteen liittyvät ongelmat voidaan ratkaista.
On paikallaan ottaa huomioon myös vireillä olevien kokeilujen tulokset ennen lopullisten linjausten tekoa.