Sote- ja maakuntauudistus etenee hitaasti mutta varmasti
Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta sai viime viikolla valmiiksi mietintöluonnokset sote- ja maakuntauudistuksesta. Näin uudistus läpäisi toiseksi viimeisen testin. Jäljellä on vielä perustuslakivaliokunnan viimeinen viilaus.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on työskennellyt kovan paineen alaisena siitä lähtien kun eduskunta kokoontui kesätauon jälkeen. Valiokunnan työtaakan ymmärtää katsomalla viime viikolla valmistuneita mietintöluonnoksia.
Valiokunta käsitteli kolmea lainsäädäntöpakettia, joihin sisältyi yhteensä 40 lakia. Se kuuli yhteensä lähes 600 asiantuntijaa, osa heistä toki oli kuultavana kaikista kolmesta lakipaketista. Lisäksi valiokunta sai yhteensä yli 60 kirjallista lausuntoa.
Työn tuloksena syntyi yli 600 sivua mietintötekstiä maakuntauudistuksesta, sosiaali- ja terveyspalvelujen siirtämisestä maakuntien vastuulle ja kansalaisten valinnanvapaudesta.
Lopputuloksena on kokonaisuus, jossa on pyritty mahdollisimman tarkkaan ottamaan huomioon perustuslakivaliokunnan aiemmin esittämät näkemykset. Tärkeimpänä muutoksena hallituksen alkuperäiseen esitykseen voidaan pitää sitä, että maakuntien rahoitus palveluiden järjestämisessä turvattiin paremmin.
Muutoin valiokunta hyväksyi hallituksen perusratkaisut.
Viimeistään vaalikentillä myös oppositiopuolueiden on kyettävä esittämään, millaisen uudistuksen ne tekisivät.
Vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä siirretään kunnilta 18 maakunnalle, jotka saavat hoitaakseen myös muita tärkeitä tehtäviä. Kansalaiset voivat jatkossa valita, mistä hankkivat sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelunsa.
Riittävätkö muutokset perustuslakivaliokunnalle, se nähdään lähiviikkojen aikana.
Oppositio on tähän mennessä keskittynyt hallituksen esitysten arvosteluun konkreettisten vaihtoehtojen esittelyn sijasta. Esimerkiksi SDP saattoi pitää vielä viime viikollakin korttinsa piilossa, koska mietintöluonnoksiin ei ole tapana liittää vastalauseita.
Jos ja toivottavasti kun perustuslakivaliokunta näyttää vihreää valoa, lait palaavat sosiaali- ja terveysvaliokuntaan lopullista käsittelyä varten. Silloin on myös opposition esitettävä vaihtoehtonsa.
Oppositiopuolueet voivat toki tyytyä esittämään vain lakien hylkäämistä ja kirjoittaa vastalauseisiin yleisluontoisia ponsia. Toivottavasti ne eivät tyydy näin helppoon ratkaisuun. Viimeistään vaalikentillä myös oppositiopuolueiden on kyettävä esittämään, millaisen uudistuksen ne tekisivät, jos hallituksen malli ei kelpaa.
Myös opposition etu on, että uudistus saataisiin valmiiksi tässä eduskunnassa. Sitä joudutaan varmasti viilaamaan seuraavassa ja sitäkin seuraavassa eduskunnassa, mutta nyt on luotu kestävä pohja, jolta tulevat hallitukset ja eduskunnat voivat ponnistaa.