Rautateiden henkilöliikenteen kilpailutus käynnistyy Etelä-Suomen taajamajunaliikenteesä
Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR sopivat maanantaina rautateiden henkilöliikenteen kilpailutuksen aloittamisen yksityiskohdista.
Sopimuksen mukaan uudistus alkaa Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä kesäkuussa 2022.
Juha Sipilän hallitus päätti viime vuoden huhtikuussa rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamisesta.
Maanantain sopimus täsmentää, miten hanke toteutetaan.
VR ja liikenneviestintäministeriö perustavat kalustoyhtiön, joka omistaa Etelä-Suomen taajamajunat. Junia vuokrataan kaikille kilpailutukseen osallistuville uusille toimijoille samoilla ehdoilla.
Järjestely varmistaa sen, että uusien toimijoiden ei tarvitse investoida junakalustoon.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ansaitsee tunnustuksen suuren uudistushankkeen määrätietoisesta viemisestä päätökseen poliittisten intohimojen keskellä.
Menettely todennäköisesti varmistaa sen, että uusia toimijoita tulee Suomeen.
Erilaisen raideleveyden vuoksi läntisen Euroopan junayhtiöiden olisi pitänyt investoida aivan uudenlaiseen kalustoon, jos omien junien hankkiminen olisi pantu ehdoksi Suomen kilpailutukseen osallistumiselle.
Lisäksi perustetaan kiinteistöyhtiö, joka saa omistukseensa taajamaliikenteelle välttämättömät kiinteistöt.
VR eriyttää koko kalustonsa kunnossapitotoiminnot erilliseen yhtiöön konsernin sisällä.
Maanantain ratkaisu varmistaa rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamisen ensi vuosikymmenellä.
Se tapahtuu vaiheittain.
Taajamaliikenteestä saatavia kokemuksia voidaan hyödyntää jatkossa, jos rautateiden koko henkilöliikenne avataan kilpailulle.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ansaitsee tunnustuksen suuren uudistushankkeen määrätietoisesta viemisestä päätökseen poliittisten intohimojen keskellä.
Kannattaa panna merkille esimerkiksi SAK:n ensireaktio maanantain sopimukseen.
SAK:n talouspoliittinen erityisasiantuntija Sauli Hievanen kiitteli Berneriä kilpailun maltillisesta avaamisesta. (Suomenmaa 5.6.)
Ratkaisu varmistaa paitsi kilpailun avaamisen myös VR:n tulevaisuuden vahvana kotimaisena junaliikenteen toimijana. Sen yksinoikeus kaukojunaliikenteessä säilyy toistaiseksi.