Opposition yhteinen varjobudjetti olisi paljon uskottavampi vaihtoehto – puolueet tilkitsevät budjettejaan nyt epärealistisilla tuloilla
Oppositiopuolueille on tarjottu vuodesta 2012 lähtien mahdollisuutta esitellä oma varjobudjettinsa eduskunnalle. Keskusta ja perussuomalaiset tarjosivat ensimmäisellä kerralla oman vaihtoehtonsa pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) johtaman sixpack-hallituksen budjettiesitykselle.
Oppositiopuolueet ovat ottaneet uuden järjestelmän innokkaasti vastaan. Se tarjoaa puolueille oivan tilaisuuden esitellä omia talouspoliittisia linjauksiaan – ei vain eduskunnalle, vaan myös kaikille kansalaisille.
Opposition tarpeisiin rakennetulla järjestelmällä ei ole suoranaista vaikutusta hallituksen budjettiesityksen sisältöön. Vaihtoehdot ovat kuitenkin herättäneet keskustelua kulloisenkin hallituksen talouspoliittisista valinnoista ja arvoista.
Budjettiesityksiä vertaillessa on hyvä muistaa, että hallituksen esitys perustuu hallituspuolueiden yhteiseen näkemykseen. Jokainen hallituspuolue joutuu aina tinkimään omista tavoitteistaan budjetin laatimisen yhteydessä.
Jos jokainen hallituspuolue esittelisi oman vaihtoehtobudjettinsa omien tavoitteidensa pohjalta, se saattaisi poiketa merkittävällä tavalla hallituksen yhteisesti hyväksymästä budjetista. Tämä on hyvä muistaa opposition ja hallituksen budjettivertailuja tehtäessä.
Oppositiopuolueiden yhteinen esitys hioisi pois puolueiden varjobudjeteista epärealistiset tai hetken mielijohteesta esitykseen päätyneet ehdotukset.
Opposition budjettiesitysten arvoa ja uskottavuutta nostaisikin merkittävästi, jos ne tekisivät yhteisen esityksen.
Oppositiopuolueiden yhteinen esitys hioisi pois puolueiden varjobudjeteista epärealistiset tai hetken mielijohteesta esitykseen päätyneet ehdotukset. Tähän joukkoon kuuluu esimerkiksi SDP:n esitys Sitran eli Suomen itsenäisyydenrahaston pääoman leikkaamisesta 355 miljoonalla eurolla.
Sitra oli aikoinaan eduskunnan lahja 50-vuotiaalle Suomelle. SDP on nyt jo kolmessa peräkkäisessä vaihtoehtobudjetissa esittänyt, Sitran pääoman käyttämistä juoksevien valtion menojen hoitamiseen.
Samaan sarjaan Sitran kanssa kuuluu myös harmaan talouden kitkemisestä saatava 200 miljoonan euron tuotto. SDP:n toive on kaunis mutta täysin epärealistinen. Hallituksen budjettia ei voi rakentaa tällaisten toimien varaan.
Vaihtoehtobudjetin rakentaminen kertaluontoisista eristä perustuviin tuloihin tai toiveajatteluun on poliittisesti houkuttelevaa. Helppoheikkimäisillä ratkaisuilla on helppo lisätä budjettiin ylimääräisiä menoja tai perua hallituksen tekemiä ikäviä säästöpäätöksiä.
Vaikka kaikki näyttää paperilla hyvältä, on vaikea puhua uskottavasta vaihtoehdosta. Jos oppositiopuolueet tekisivät yhteisen budjetin, asetelma olisi uskottavampi. Ylimääräisen hötön lisääminen varjobudjettiin olisi vaikeampaa, jos se vaatisi kaikkien oppositiopuolueiden kuittauksen.