Komission ehdotus on niin hullu, että se jopa murentaa EU:n arvovaltaa ja heikentää hyväksyttävyyttä

Pääkirjoitus

Suomalaiset ällistyivät tiistaina, kun uutiset kertoivat EU-komission ehdottavan, että Suomen rautateiden raideleveys pitää muuttaa eurooppalaisen standardin mukaiseksi.

Kuulosti mätäkuun jutulta. Totta se kuitenkin oli. Sen saattoi tarkistaa liikenneministeriön verkkosivuilta.

”Uudet raideyhteydet tulisi ehdotuksen mukaan rakentaa eurooppalaisen standardin (1435 mm) raideleveyteen ilman poikkeuksia ja tehdä olemassa olevan rataverkon osalta suunnitelma siirtymiseksi eurooppalaisen standardin raideleveyteen lukuun ottamatta niitä verkon osia, joilla tämä ei ole hyöty-kustannussyistä perusteltua”, kertoo ministeriön tiedote.

Ehdotus (tai oikeastaan vaatimus) kuuluu suunnitelmaan, jota laaditaan Euroopan laajuisen liikenneverkon kehittämiseksi. Sitä on parin vuoden aikana käsitelty EU:n neuvoston työryhmissä ja Euroopan parlamentissa.

Viikko sitten komissio julkaisi edellä kerrotun muutoksen asetusehdotukseen. Sillä reagoidaan ”muuttuneeseen maailmanpoliittiseen tilanteeseen”.

Suomeen tämä reagointi kolahtaa siksi, että meillä on suunnilleen sama raideleveys kuin Venäjällä. Syyt ovat historialliset ja maantieteelliset. Suomen rautatiet saivat alkunsa, kun Suomi oli suuriruhtinaskuntana osa Venäjää. Pietari oli ainoa ajateltavissa ollut ulkomaille vievän ratayhteyden suunta.

Ehdotus on asiantuntematon ja suorastaan hölmö.

Suomen rataverkon pituus on noin 6000 kilometriä. Se on laaja ja hyvässä kunnossa. Kalustoa on viiden miljoonan ihmisen ja tavarankuljetuksen tarpeisiin riittävästi.

Mutta että nyt uudet radat – joita on hankkeissa vain vähän – pitäisi rakentaa eri leveydelle ja olemassa olevatkin suunnitella muutettaviksi.

Työ olisi valtava. Vielä suuremmaksi sen tekisi kaluston muutos. Vetureiden ja vaunujen telit olisi muutettava kapeammille radoille sopiviksi. Kun työtä ei voitaisi toteuttaa yks kaks, Suomessa tarvittaisiin kauan kahdenlaista kalustoa. Sellaisen liikennöinnin suunnittelu olisi vaikeaa.

Hullua siis.

Joku voi ajatella, että jos EU maksaa koko sopan, niin mikäs siinä. Mutta EU:n rahat ovat peräisin jäsenmaiden veronmaksajilta. Niiden käyttö tyhmyyksiin on torjuttava.

Maailmanpoliittisen tilanteen muuttumisen kanssa ehdotuksella ei ole mitään tekemistä. Se on melkein samaa luokkaa, kuin vaatisimme Dostojevskien poistamista kirjahyllyistä tai Kotivaran venäläisen meetvurstin ostoboikottia.

Venäjän länsirajalle saattaa tosin syntyä uusi kylmän sodan muuri. Junaliikennettäkään itärajan yli ei ole, kun niin on päätetty. Mutta liikenteen estämiseksi ei raideleveyksiä tarvitse muuttaa.

Myöskään eurooppalaiset yhteydet eivät tue jättiremonttia. Suomi on rautatiekuljetusten näkökulmasta saari. Eurooppaa ajatellen Tornion-Haaparannan junayhteys on pitkä. Yhteys Baltian läpi vaatisi tunnelin.

Hyötyjen ja kustannusten vertailussa on pidettävä järki mukana.

Joku saattaa ajatella, että jos EU maksaa koko sopan, niin mikäs siinä.

Mutta ei sittenkään. EU:n rahat ovat peräisin jäsenmaiden veronmaksajilta. Niiden käyttö tyhmyyksiin on torjuttava.

Komission ehdotus onkin niin ajattelematon, että se voi jopa vahingoittaa sen arvovaltaa ja koko unionin hyväksyttävyyttä.

Suomi on ollut asiallinen ja sopuisa jäsenmaa. Mutta että ensin ne pyrkivät päättämään, mitä me metsillämme saamme tehdä, ja nyt yrittivät määrätä hulluja junaliikenteeseemme…

Hyväksyttävyyttä pitää vaalia koko ajan.