Kokoomus on jäämässä yksin soten seuraavassa jaksossa
Maakunta- ja soteuudistus kaatui eduskunnassa viime viikon perjantaina, ja pääministeri Juha Sipilä jätti hallituksensa eronpyynnön samana päivänä.
Kuluneen viikon aikana soten rintamalinjat ehtivät muotoutua jo uudelleen, kun keskeiset puolueet julkistivat omat linjauksensa uudistuksen jatkosta.
Uusissa linjauksissa ei ole oikeastaan mitään yllättävää, sillä puolueet ovat pääasiassa palanneet vanhoihin kantoihinsa.
Keskusta esittää kotikunta-maakunta -mallia, jonka puolue julkisti jo vuoden 2012 kuntavaaleissa.
Malli on toki täsmentynyt, mutta periaate on sama. Vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista siirretään 18 maakunnalle.
Keskustan ehdotus on varsin lähellä sitä, mitä hallitus esitti. Vastuu palveluista on kuitenkin määrätty yksiselitteisesti julkiselle vallalle, ja valinnanvapauden osuus on rajattu pienemmäksi.
Lisäksi keskusta on valmis harkitsemaan maakunnan tehtävien antamista Helsingille kuitenkin niin, että Helsingin ja Uudenmaan yhteistä HUS-sairaanhoitopiiriä ei hajoteta.
SDP esittää soten aluekunta- tai sotekuntamallia. jossa vastuu palveluista siirrettäisiin 18 alueelle eli keskustan kielellä maakunnille.
Sosiaalidemokraateilla on vain hiukan hassu sana-allergia, he välttelevät maakunta-sanan käyttöä.
SDP:n kielenkäyttö voisi johtaa jopa koomisiin tilanteisiin. Esimerkiksi satakuntalaiset joutuisivat miettimään, asuvatko he Satakunnassa vai sotekunnassa.
Suurin ero keskustan ja SDP:n välillä on siinä, että SDP antaisi maakuntien vastuulle vain sosiaali- ja terveydenhuollon.
Keskusta pitää edelleen kiinni laajan toimivallan maakunnista, jotka hoitaisivat myös maakuntaliitoille kuuluvan aluekehitystehtävän ja huolehtisivat elinkeino- ja työllisyyspalveluista.
Keskusta ja SDP kykenevät varmasti hiomaan sotesta kompromissin, jos ne päätyvät samaan hallitukseen vaalien jälkeen.
Sen sijaan kokoomuksen kanssa olisi vaikeampaa löytää kompromissia, oli kumppanina sitten keskusta tai SDP.
Kokoomus on nyt sitä mieltä, että koko asia pitäisi jättää kuntien vastuulle. Mitään uutta lainsäädäntöä ei puolueen mielestä tarvita.
Käytännössä kokoomuksen malli lisäisi jyrkästi kansalaisten eriarvoisuutta, koska kuntien edellytykset järjestää palveluja ovat kovin erilaiset.
Tämähän on alun perin ollut koko uudistuksen tärkein peruste, turvata kansalaisten tarvitsevat palvelut asuinpaikkaan ja varallisuuteen katsomatta.
Kokoomuksen ehdotus avaisi myös jälleen ovet terveydenhuollon jättiyritysten saalistukselle. Jos soteuudistus haudataan kuten kokoomus toivoo, aika moni kunta joutuisi tarttumaan pörriäisten tarjouksiin.
SDP on valmis antamaan sotekunnilleen myös verotusoikeuden. Keskustakin on sitä valmis harkitsemaan.
Jos vaalien jälkeen päädytään punamultayhteistyöhön, se voi johtaa jopa selkeämpään maakuntaitsehallintoon kuin Sipilän hallitus esitti.
Jos vaalien jälkeen päädytään punamultayhteistyöhön, se voi johtaa jopa selkeämpään maakuntaitsehallintoon kuin Sipilän hallitus esitti.
Onhan aika yksimielisesti todettu, että yksi nyt kaatuneen mallin heikkouksista oli oman rahan puuttuminen.
Maakunnat olisivat saaneet rahansa valtiolta. Siihen nähden verotusoikeus lisäisi selkeästi maakuntien omaa valtaa ja vastuuta.
Sotesta on tullut useamman vaalikauden aikana eräänlainen politiikan jatkosarja. Sarjan seuraavassa osassa kokoomukselle uhkaa jäädä statistin rooli.