Keskustan viesti meni perille, mutta ei kelvannut äänestäjille
Osa keskustan piirijärjestöistä on pitänyt vuosikokouksensa vasta eduskuntavaalien jälkeen. Lauantaina olivat koolla Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan piirikokoukset.
Kokouksissa on tietysti pohdittu puolueen historiallisen suuren vaalitappion syitä. Keskusteluissa on nostettu esiin aika tuttuja asioita.
Esimerkiksi Lapin piirissä katsottiin, että yksi syy vaalitappioon oli keskustan viestinnän epäonnistuminen. Puolueen pitäisi alkaa taistella keskustavastaisia mielikuvia vastaan.
Tämä ajatus ei ole uutuudella pilattu. Perimätiedon mukaan silloinen puheenjohtaja Johannes Virolainen arvioi joskus viisikymmentä vuotta sitten yhden vaalitappion syyksi sitä, ettei puolueen viesti mennyt perille.
”Mikä viesti”, eräs tunnettu päätoimittaja oli kysynyt.
Keskustan viesti näissä vaaleissa oli kohtalaisen selvä. Puolue oli laittanut Juha Sipilän johdolla Suomen kuntoon, kuten se lupasi neljä vuotta sitten. Nyt se esitti suunnitelman siitä, mitä seuraavan neljän vuoden aikana pitäisi tehdä.
Viesti meni kyllä perille, mutta ei kelvannut äänestäjille. Muiden puolueiden viestit vetosivat äänestäjiin paremmin.
Keskustalaisten kannattaakin lopettaa haikailut, että jostain tulisi viestinnän guruja, jotka muuttavat puolueen mielikuvat yhdessä yössä toiseksi.
Viestinnästä on muutenkin vaikea lähteä rakentamaan uuden nousun eväitä sikäli kun sillä tarkoitetaan perinteistä viestintää, mainontaa ja aktiivista vaikuttamista tiedotusvälineisiin omaa sekä viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisten osaamista hyödyntämällä.
Viestintä vaatii taloudellisia resursseja, jotka romahtivat vaalitappion myötä. Keskustan puoluetoimisto ja piirit joutuvat ankaralle kulukuurille, mikä merkitsee väistämättä myös viestintään käytettävissä olevan rahan vähenemistä.
Keskustan viestintävoima lepäsi vuosikymmeniä sitten vahvaan lehdistöön. Monien maakuntien ykköslehdetkin tunnustivat keskustan väriä.
Nyt tästä lehdistöstä on jäljellä vain Suomenmaa, jonka tuki leikattiin vaalitappion myötä puoleen viikko sitten pidetyssä puoluevaltuuston kokouksessa.
Keskustalaisten kannattaakin lopettaa haikailut, että jostain tulisi viestinnän guruja, jotka muuttavat puolueen mielikuvat yhdessä yössä toiseksi. Sen sijaan jokaisen keskustavaikuttajan on otettava vastuu viestinnästä.
Tärkeimpiä viestinnän tekijöitä ovat keskustan 31 kansanedustajaa. Heidän sanomisistaan ja tekemisistään syntyvät mielikuvat keskustasta tälläkin vaalikaudella.