Finnairin hallituksen pelisilmä petti pahasti
Finnairin hallitus myönsi viime kesänä yhtiön toimitusjohtajalle Pekka Vauramolle 130 000 euron lisäeläkkeen. Hallitus hyväksyi toimitusjohtajan lisäeläkkeen kolme vuotta sen jälkeen, kun Finnair itse oli ilmoittanut luopuvansa kokonaan ylimääräisistä eläkejärjestelyistä.
Finnairin hallituksen puheenjohtaja Jouko Karvisen mukaan päätös Vauramon lisäeläkkeestä oli perusteltu ja se oli yhtiön osakkeenomistajien edun mukainen. Karvinen muistutti, että pörssiyhtiöistä noin 70 prosenttia maksaa toimitusjohtajilleen lisäeläkettä.
Finnairin toimitusjohtajan lisäeläke on varmasti hyväksytty lain mukaisessa järjestyksessä. Myös päätöksen perustelut ovat juridisesti kestävät.
Kokonaan toinen kysymys on, oliko Finnairin hallituksen eläkepäätös järkevä ja ajan hengen mukainen.
Huonoja päätöksiä voi aina perustella vetoamalla, että ne on tehty juridisesti oikein. Merkittävää taloudellista valtaa käyttävien olisi syytä myös miettiä, miltä asiat näyttävät.
Hallituksen yksi tuulisimpia vastuualueita on omistajaohjauksesta vastaavan ministerin paikka. Sellaista ministeriä, joka ei olisi tässä tehtävässä joutunut koville, ei ole.
Omistajaohjauksesta vastaa tällä hetkellä elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.). Finnairin eläkepäätöksen aikoihin omistajaohjauksesta vastasi pääministeri Juha Sipilä (kesk.).
Finnairin eläkepäätöksen vastuuta on yritetty sysätä pääministeri Sipilän syliin. Päätös lisäeläkkeestä tehtiin kuitenkin Sipilän selän takana. Valtion omistajaohjauksesta vastaava johtaja Eero Heliövaara ei katsonut tarpeelliseksi informoida asiasta vastuuministeriä.
Pääministeri Sipilä on todennut yksiselitteisesti, että Finnairin toimitusjohtajan eläkepäätös on vastoin valtion omistajapoliittisia linjauksia. Jos Sipilää olisi informoitu, lisäeläkkeen valmistelu olisi todennäköisesti pysähtynyt kuin seinään.
Finnairin hallituksella olisi ollut mahdollisuus myöntää lisäeläke myös vastoin pääministerin kantaa. Näin siksi, että valtion omistajapolitiikan mukaan niissä yrityksissä, jossa ”valtio ei ole ainoa omistaja, palkitseminen on yhtiön hallituksen päätäntävallassa.”
On kuitenkin vaikea kuvitella, että Finnairin hallitus olisi lähtenyt sotaretkelle pääministeriä vastaan.
Huonoja päätöksiä voi aina perustella vetoamalla, että päätökset on tehty juridisesti oikein. Merkittävää taloudellista valtaa käyttävien olisi syytä miettiä myös, miltä asiat näyttävät.
Finnairin hallitus on kompastunut lyhyessä ajassa jo kahdesti toimitusjohtajan lisäpalkkioihin. Näiden kahden tapauksen perusteella voisi kuvitella, että yhtiön palkitsemispolitiikka vaatii syvällisempää tarkastelua.