Vauhtia uusiutuvaan energiaan
Suomi on toiminut kansainvälisissä ilmastokokouksissa hyvin ja aloitteellisesti. Kohta edessä on Suomen EU-puheenjohtajuus. Se on jälleen näytön paikka.
Kasvihuonepäästöt (CO2-päästöt) ovat vähentyneet meillä jopa EU-velvoitteita ja kansallisia linjauksia nopeammin.
Silti edelleen Suomi tuottaa päästöjä per asukas enemmän kuin keskimäärin koko maailma per asukas. Eikä uusia toimia uusiutuvien lisäämiseksi ole juurikaan tehty. Valmistelua kylläkin.
Bioenergian käytön hyviä lukuja selittävät metsäteollisuuden suurinvestoinnit. Esimerkiksi sellun tuotannosta jäävät, muuhun kelpaamattomat, sivuvirrat käytetään kiitettävästi puhtaan sähkön ja lämmön tuotantoon.
Valtaosa uusiutuvan energian edistämistoimista perustuvat vuosien 2010–2011 lainsäädäntöön.
Tuolloin päätettiin muun muassa bio- ja tuulienergian käytön määrästä ja tukijärjestelmistä, biopolttoaineen lisäämisvelvoitteesta liikenteen polttoaineeseen ja biokaasuinvestointien rahoituksesta.
Toimet ovat purreet ja päästöt vähentyneet. Uudistukset ovat maksaneet veronmaksajille. Samalle ne laskivat sähkön hinnat vuosiksi noin 30 euroon/MWh.
Viidessä vuodessa se on alentanut miljardeilla kansalaisten sähkölaskua. Ikävä vaan, että sähkön siirtohinnoittelun viimeiset ratkaisut ovat nostaneet huimasti hintoja.
Jollei uutta sähkökapasiteettia EU:ssa ja meillä kohta tule, johtaa talouden kasvu hinnan uudelleen nousuun.
Juuri nyt, 23.8.2018, Suomen aluehinta on jo 66,60 euroa/MWh.
Liikenteen polttoaineiden sekoitusvelvoite, josta päätettiin vuonna 2010 monien hämmästykseksi, on jo nostanut biopolttoaineen osuuden liikenteessä 18,39 prosenttiin koko maassa.
20 prosentin tavoite täyttyy ennenaikaisesti tänä vuonna. Valtiolle tämä EU:n edistyksellisin ratkaisu ei ole maksanut senttiäkään. Tankkaamme kohta miljardilla eurolla biopolttoainetta.
Hyvien valmistelulinjausten lisäksi Sipilän hallituksen tulee jättää oma jälkensä uusiutuvan hyväksi.
Liikenteen uusiutuvan lisääminen seuraavan kymmenen vuoden kuluessa 30 prosenttiin tarkoittaa toki hitaampaa edistymistä kuin viimeisen vuosikymmenen kuluessa. Mutta hyvä noinkin.
Päätökset myös uusiutuvan sähkön ja lämmön lisäämiseksi tarvitaan heti. Hallituksella on oikeat linjaukset. Nyt vaan toimeksi.
Bioöljyn pitää ”purjehtia” liikenteen tavoin myös 200 000 öljylämmitystalon ja työkoneiden tarpeisiin.
Hallitus on päättänyt, että jatkossa sähköautojen latauspisteitä lisätään ja biokaasun pullonkaulat poistetaan. Konkreettisia toimia tarvitaan tässäkin. Biokaasuautoja on vasta noin 2 000 ja sähkön julkisia latauspisteitä noin 1 000 kappaletta.
Uusiutuvan sähkön tuotanto ei tarvitse enää juurikaan valtion tukea. Kun talouden kasvu on kuitenkin lisännyt sähkön kysyntää Euroopassa, sähkön hinta nousee meilläkin, ellei uutta tarjontaa tule pian.
Muuten olen sitä mieltä, että on se tämä taksiuudistus kummallinen tarina. Ennen sama taksi kuljetti kinnulalaispotilaankin keskussairaalaan ja takaisin yhden sivun (runsaat 250 euroa) hinnalla ja mahdollisilla odotuskustannuksilla.
Nyt kun yksi ajaa sairaalaan ja toinen taksi takaisin, niin se on sitten yli 500 euroa.
Mauri Pekkarinen
kansanedustaja (kesk.)
Jyväskylä