Uusiutuvan dieselin verotus alas
Liikenteen päästöt kattavat merkittävän osan maamme hiilidioksidipäästöistä ja on tärkeää pystyä vähentämään näitä päästöjä.
Kaikilla ei kuitenkaan ole varaa tai muusta syystä mahdollisuutta tehdä huomattavan kallista investointia uuteen hybridi- tai täyssähköautoon, joka tuntuu olevan tänä päivänä ainoa laajalti hyväksytty ratkaisu liikenteen päästövähennyksiin. Tästä syystä on oltava myös vaihtoehtoisia tapoja vähentää liikenteen päästöjä.
Yksi näistä vaihtoehdoista on kotimainen, uusiutuva biodiesel. Tämä polttoaine sopii sellaisenaan, ilman muunnoksia, etenkin juuri vanhempiin ja suuripäästöisempiin dieselautoihin ja muihin dieselillä toimiviin koneisiin.
Mahdollisuus tankata biodieseliä ilman minkäänlaisia lisäkustannuksia, kuten etanolin bensiiniautoon vaatima erillinen ohjelmointi, on erittäin suuri valtti maassa, jossa on vanhahko autokanta alati kasvavalla keski-iällä.
Tämä vanha autokanta painottuu etenkin maamme itä- ja pohjoisosiin, joissa ei ole mitenkään tavatonta nähdä suuria määriä 20–30-vuotiaita ajoneuvoja päivittäisessä liikenteessä.
Biodieseliä on saatavilla useilta huoltoasemilta kautta maan, mutta tästä huolimatta suurin osa dieselautoilijoista, allekirjoittanut mukaan lukien, valitsee tankatessa fossiilisen dieselin. Miksi näin sitten on? Vastaus löytyy heti, kun vilkaisee eri polttoaineiden litrahintoja huoltoasemalla.
Tätä kirjoitettaessa uusiutuvan dieselin litrahinta pumpulla on noin 20 senttiä suurempi kuin fossiilisen dieselin. Se on iso raha pitkässä juoksussa tavalliselle kansalaiselle.
Ratkaisuna fossiilisen ja uusiutuvan dieselin hintaeroon ei kuitenkaan saa eikä voi olla fossiilisen dieselin hinnan korotus verotuksen tai muiden maksujen avulla nykyisen uusiutuvan dieselin hinnan yläpuolelle. Tämä iskisi voimakkaasti normaalin, työssäkäyvän ihmisen talouteen.
Ratkaisun on sen sijaan oltava uusiutuvan dieselin verotuksen alentaminen siten, että sen litrahinta huoltoasemilla painuu fossiilisen dieselin alapuolelle. Autoilijat tapaavat ajatella tankatessa lompakollaan ja jo muutamia senttejä fossiilista dieseliä alhaisempi litrahinta kannustaa tankkaamaan mielummin uusiutuvaa dieseliä.
Uusiutuvan, kotimaisen dieselin halvempi hinta myös kannustaisi ihmisiä suosimaan kotimaista polttoainetta tuontiöljyn sijaan, ja kasvanut kysyntä toisi myös lisää työtä Suomeen.
Uusiutuvan dieselin hinnanalennus verotuksen keinoin on helpoin ja ihmisystävällisin keino pudottaa dieselautojen päästöjä, ja tällainen malli on käytössä osassa Eurooppaa.
Hinnanalennuksen muodossa tulevan porkkanan tarjoaminen on varmasti parempi vaihtoehto kuin kepillä ajaa ihmiset ostamaan aina vain uudempia, äärettömän kalliita autoja. Ei niidenkään valmistus päästötöntä ole, kaukana siitä.
Ilmari Seutu
Joensuu
Pohjois-Karjalan Keskustanuorten piirihallituksen jäsen
Mielipideosastolla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää mielipidekirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/